Elbussar är fortfarande en nyhet för de flesta kommuner och kollektivtrafikmyndigheter och många är osäkra på vad man behöver tänka på vid sådana upphandlingar. Hur ska vi veta var laddare för elbussar ska byggas? Och hur stora batterier behöver bussarna egentligen ha? Det är exempel på frågor som måste besvaras. Nu finns ett analysverktyg som Energimyndigheten har tagit fram tillsammans med en rad aktörer som arbetar med elektrifierade bussystem.
Med det nya analysverktyget kan man lättare fatta beslut om en rad frågor som gäller elektrifierad busstrafik. Enligt Energimyndigheten har flera städer redan haft hjälp av verktyget i upphandlingen av elbusstrafik.
Verktyget har utvecklats inom ett särskilt projekt, Energiförsörjningsalternativ för elektrifierade bussystem (EAEB). Inom projektet har man sett bland annat på teknik och kostnader för elbussar som körs inom stora områden och med olika typer av busslinjer.
– Vi har tittat på hur vi hanterar och analyserar en mängd parametrar, alltifrån antal bussar och batteriegenskaper till laddarnas kapacitet, geografisk placering och tidtabeller. På så sätt har vi kunnat se hur systemet kan byggas upp och vad det kostar i jämförelse med andra alternativ, säger Johan Östling på RISE Viktoria.
Deltagare i Projektgruppen har varit:AB Volvo, Chalmers, Göteborg Energi Nät, Lindholmen Science Park, RISE Viktoria och Västra Götalandsregionen.
Förutom en slutrapport har projektet också tagit fram fem utbildningsfilmer:
Lämna ett svar