Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Unikt ”torg” för laddning av elbussar

Busstillverkaren VDL har etablerat ett unikt laddningstorg för att testa och jämföra olika snabbladdningslösningar för bland annat elbussar. Foto: VDL.

Ett unikt torg där upp till sju elbussar eller andra tunga eldrivna fordon kan laddas samtidigt, även om de använder olika teknik för laddning har skapats av den holländska busstillverkaren VDL. Torget finns på VDL:s anläggningar i Valkenswaard i Holland och invigdes på fredagen. VDL har den senaste tiden haft betydande framgångar med sina elbussar, bland annat i Umeå, men ska också börja leverera eldrivna lastbilar i samarbete med lastbilstillverkaren DAF. VDL anser att lösningar för snabbladdning har en avgörande betydelse för att nå bästa möjliga ekonomi över fordonets hela livstid, så kallad TOC, Total Cost of Ownership.

”Laddningstorget” används till laddning av fordon med olika system, tekniska lösningar och laddutrustning som kommunicerar med varandra eller samverkar. På torget finns den senaste laddutrustning från de största tillverkarna. Utrustningen kan länkas samman med olika lösningar för snabbladdning, både plug-inladdning och olika pantograflösningar.

Till exempel kan de fyra snabbladdningsstationerna användas för att samtidigt testa olika pantograflösningar, både lösningar med pantografen monterad på bussen/lastbilen och pantografer som sänks ner mot fordonet från laddstationen.

Den totala effekten på laddningstorget är1,4 MW. Därför är det inget problem att genomför tester med laddning på upp till 600 kW och 1000 A. Som jämförelse laddar en vanlig hemladdare för en personbil med högst 11 kW.

Ladda ur
– Laddningstorget kommer att bidra till en fortsatt utveckling av olika laddsystem och hur de samverkar. Därmed stärks VDL:s ställning som partner när det gäller en övergång till el för tunga transporter, sa Willem van der Leegte, vd för VDL Groep, i samband med invigningen på fredagen.

– Genom att testa och se hur olika system och lösningar fungerar kan vi ge våra kunder bättre råd. Det minskar riskerna och kostnaderna vid teknikskiftet hos våra kunder.

En unik egenskap hos laddningstorget är att man inte bara kan ladda, utan även ladda ur elfordon där via laddinfrastrukturen. Efter urladdning lagras energin i ett stationärt batteripaket. Lagringssystemet kan sedan användas till att testa laddningslösningarna. Men det kan också ge ökade, snabba kunskaper i hur batterier och batterisystem åldras och hur man kan ge batterier ett andra liv.

– Det här avancerade laddningstorget ger oss ptå VDL att testa alla nya laddutrustningar när de släpps på marknaden, eller redan innan det, säger Menno Kleingeld, vd för VDL ETS.

Det är en enhet inom VDL Groep som arbetar med forskning, utveckling och tester av nya koncept för att utveckla miljövänliga lösningar både när det gäller hårdvara och mjukvara. De områden man arbetar inom är bland annat eldrivna transporter, batteriteknologi, laddinfrastruktur, energilagring och självkörande fordon.

VDL ETS har cirka 100 medarbetare.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)