Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny bränslecellsbuss från Solaris

Solaris lanserar snart en bränslecellsdriven stadsbuss. Bild: Solaris.

Busstillverkaren Solaris, som också har haft framgångar på den svenska marknaden, ska lansera en ny bränslecellsbuss som drivs med vätgas. Det är företagets familj av stadsbussar, Urbino 12, som ska utökas. Enligt Solaris kommer den officiella premiären för Solaris Urbino 12 hydrogen (=vätgas) att äga rum under 2019.

Bussen kommer att vara helt emissionsfri och drivas av vätgas som omvandlas till el i en bränslecell. Solaris uppger att räckvidden på en enda tankning kommer att vara över 350 kilometer.

Bussen kommer också att vara utrustad med ett litet batteri på 29,2 kWh som stöd för bränslecellen när energibehovet är som störst. Batteriet laddas med energi från bränslecellen, men kan också laddas konventionellt via kabel.

Drivaxeln har två integrerade elmotorer med en nominell effekt på vardera 60 kW. Den tolv meter långa bussen får en passagerarkapacitet på upp till 80 personer.

Den nya generationens Solaris Urbino 12 hydrogen är en utveckling av ett koncept som såg dagens ljus 2014 när två Solaris Urbino 18,75 meter långa elektriska ledbussar med bränslecellsdrivna räckviddsförlängare levererades till Hamburg. De båda bussarna går fortfarande i trafik på linje 109 i Hamburg. På de bussarna var bränslecellsdriften alltså ett komplement, men i nya Solaris Urbino 12 hydrogen kommer batteriet endast att ha en stödfunktion.

Bränslecellerna i den nya bussen kommer att vara på 60 kW. Vätgasen lagras i tankar på busstaket. Tankarna är gjorda av komposit och vikten således betydligt lägre än på tidigare tankmodeller.

För att spara energi kommer klimatanläggningen att baseras på en värmepump som också kan använda överskottsvärme från bränslecellen. Enligt Solaris innebär lösningen en mycket hög effektivitet samtidigt som bussens räckvidd ökas avsevärt.

– Solaris har beslutat att svara på efterfrågan från marknaden med en helt ny produkt. Vätgasdrivna bussar har en potential att bli mycket populära. De är billiga i drift, lättare än elbussar, kan klara en sträcka på 350 kilometer på en enda tankning med vätgas och de är helt emissionsfria, bortsett från den vattenånga som de släpper ut, säger Dariusz Michalak, vice vd för Solaris Bus &Coach och ansvarig för företagets forsknings- och utvecklingsverksamhet.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)