Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Självkörande bussar och elektrisk BRT i Storstockholm (uppdaterad)

Barkarbystaden i Järfälla, nordväst om Stockholm får de närmaste åren en unik kollektivtrafik. Självkörande minibussar sätts för första gången in i reguljär trafik och kompletteras med bland annat en BRT-linje som ska trafikeras med elektriska ledbussar. Bild: Nobina.

”Världens modernaste kollektivtrafik”. Så presenterades den framtida kollektivtrafiken i Barkarbystaden i Järfälla kommun, nordväst om Stockholm på måndagsförmiddagen. Ingredienserna är självkörande minibussar, eldrivna BRT-bussar och elektrifiering av övrig busstrafik. Satsningen är ett trepartssamarbete mellan Järfälla Kommun, Stockholms läns landsting och bussoperatören Nobina.

Claes Thunblad(S), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla och trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) skakar hand om världens modernaste kollektivtrafik. Bakom dem en av de självkörnde bussar som ska sättas in i reguljär linjetrafik.

– Vår ambition är att ha världens modernaste kollektivtrafik, i världens modernaste huvudstadsregion och att framtidens stad och framtidens kollektivtrafik ska växa fram hand i hand. Med en unik överenskommelse mellan SL, Järfälla och Nobina som knyter samman flera världsunika satsningar tar vi ett efterlängtat steg i den riktningen, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting.

– Vi ska ta fram en digital plattform där du kan planera din resa och köpa biljetter, som inte bara rymmer SL utan även till exempel hyrbil eller hyrcykel. Vi vill ligga i framkant och pröva teknikens möjligheter, säger Kristoffer Tamsons till Dagens Nyheter.

Landstinget och kommunen satsar tillsammans cirka 200 miljoner kronor på den utvecklade kollektivtrafiken. Nobina står för analys, lösning, projektledning och själva genomförandet av trafiken.

När de självkörande minibussarna med tolv platser i höst börjar rulla i området är det första gången i Europa som autonoma bussar sätts i reguljär trafik. Senare, 2021, ska de autonoma bussarna börja användas i behovsstyrd trafik och 2025 ska de börja hämta resenärerna hemma vid dörren.

Det här ingår i satsningen i Järfälla:

Europas första självkörande elektriska bussar i reguljär linjetrafik som på sikt ska kunna erbjuda resa dörr till dörr.

Kapacitetsstarka eldrivna snabbussar med infrastruktur enligt BRT-standard mellan Barkarby station, Barkarbystaden och Akalla som ett av de första försöken i Europa och med målbild att bli först i Sverige.

Elektrifiering av övrig busstrafik för en modern, tyst och emissionsfri kollektivtrafik i Barkarbystaden och hela Järfälla kommun.

Mobilitetstjänst med pilot av digital SL-biljett med bland annat biljettköp, reseplanering och annat samt även tjänster såsom hyrbil och hyrcykel kopplat till kollektivtrafiken.

Bussarna har sedan i januari testats i en annan Stockholmsförort, Kista. I Barkarbystaden ska de gå mellan de nybyggda bostadsområdena, Herrestaskolan och Stora Torget där övriga busslinjer ansluter. Även den övriga busstrafiken i Barkarbystaden ska bli elektrisk från och med december 2019.

Det gäller också den BRT-linje (BRT = Bus Rapid Transit) som startar i december nästa år och som ansluter till tunnelbana och pendeltåg. Till en början ska tre bussar eldrivna ledbussar köra mellan Barkarbystaden och Akalla tunnelbanestation. Trafiken kommer igång 2020. Året efter ska ytterligare två BRT-bussar sättas in och busslinjen ska även ansluta till pendeltågsstationen i Barkarby.

– Barkarbystaden är norra Europas största stadsutvecklingsområde och vi ska se till att det blir en hållbar och tillgänglig stad för alla. Livskvalitetsfrågorna står i fokus i Järfälla och vi är väldigt glada över den här överenskommelsen med SL och Nobina som kommer att ge Järfällaborna tillgång till framtidens kollektivtrafik här och nu, säger Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

– På Nobina är vi både glada och stolta att tillsammans med SL och Järfälla kommun, få vara med och utveckla världens modernaste kollektivtrafiksystem, från analys och projektering till drift och trafik. Att kunna utveckla och erbjuda en helhetslösning för framtidens kollektivtrafik, som växer och utvecklas i takt med staden är också ett kvitto på den strategiska kunskap vi byggt upp och möjliggör såväl BRT, som autonoma bussar och elektrifierad trafik, säger Jan Bosaues, vd på Nobina Sverige.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)