Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fossil comeback i Luleå orsakas av brist på HVO

En demonstrerande dinosaurie buade ut Luleå Lokaltrafik för mindre än ett år sedan när LLT blev fossilfritt. Nu är det inte så längre. Anledningen: Brist på HVO. Foto: LLT.

I november förra året gick Luleå Lokaltrafik, LLT, ut med en spektakulär kampanj där man talade om att samtliga företagets bussar nu kördes på fossilfria drivmedel. En upprörd dinosaurie demonstrerade till och med vid övergången med plakat där LLT buades ut av det fossila djuret. Men nu är det inte längre fossilfritt hos LLT. Brist på drivmedlet HVO är orsaken, skriver Norrbottens-Kuriren. Och värre kan det bli.

När kampanjen lanserades i november 2017 gick LLT över till att tanka alla sina bussar med det fossilfria HVO 100. Så är det inte längre. Nu tankar LLT Diesel Bio+ som är en blandning av HVO, FAME och gammaldags fossil diesel.

– Nu uppfyller vi tyvärr inte längre det vi tidigare sa, att han 100 procent fossilfritt i tankarna, säger LLT:s teknikchef Torbjörn Niemi till tidningen.

Anledningen är minskad tillgång på HVO.

Delvis beror detta på den reduktionsplikt som infördes den 1 juli och som innebär att alla drivmedel ska vara till minst 19,3 procent fossilfria. Det innebär att drivmedelsleverantörerna blandar in HVO 100 i sina drivmedel. Därför blir det omöjligt för LLT, och troligen en rad andra bussföretag, att få tillräckliga leveranser av HVO 100. Bussbranschen, som har lett utvecklingen mot en övergång till fossilfria drivmedel, tvingas att backa och bli mer fossil.

Det här är en utveckling som Sveriges Bussföretag och andra branschorganisationer länge har varnat för. Regeringen har beslutat att PFAD, en av huvudingredienserna i HVO, vid årsskiftet ska omklassas till samprodukt istället för restprodukt. PFAD är en restprodukt vid produktionen av palmolja. Men en omklassning innebär i praktiken att PFAD kommer att försvinna som råvara vid HVO-framställning. En mycket stor del av de bussar som används i kollektivtrafiken körs på HVO och eftersom nästan hälften av den HVO som finns på marknaden kommer från PFAD så  minskar tillgången på̊ HVO radikalt.

Busstrafiken kommer att bli mer, och inte mindre, fossildriven.

Idag körs 86 procent av den upphandlade busstrafiken på fossilfria drivmedel och av den andelen svarar HVO för mer än 44 procent.

LLT satsar nu, åtminstone delvis, på andra drivmedel. I höst kommer exempelvis en första stadsbusslinje att börja köras med elbussar.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)