Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarlös BRT i Danmark

Malmparkens S-tåg station i Ballerup, väster om Köpenhamn. I framtiden kan tågresenärer komma att få byta till förarlös BRT vid stationen. Foto: Leif Jørgensen/Wikimedia Commons.

Hittills har trafik med förarlösa, autonoma, bussar i Europa i praktiken handlat om små bussar med plats för ungefär dussinet passagerare. Nu vill trafikhuvudmannen i Köpenhamn och på Själland, Movia, tillsammans med Ballerups kommun 15 kilometer väster om den danska huvudstaden undersöka möjligheterna till trafik med förarlösa bussar på en ny BRT-linje. BRT står för Bus Rapid Transit, ibland kallat superbussar. Det är en busstrafik med hög standard och turtäthet som till stor del körs på egen väg och har hög reshastighet.

Tanken är att etablera en BRT-linje mellan en järnvägsstation i Ballerup, Malmparken, till ett stort arbetsplatsområde. De förarlösa bussarna ska köra på en egen vägbana och komforten kommer enligt Movia att vara ungefär som på en snabbspårväg.

Syftet är att minska trängseln och göra det lättare för de många som arbetar i arbetsplatsområdet Lautrupgård i Ballerup att komma till och från jobbet. I likhet med många andra delar av Köpenhamnsregionen påverkas resorna till och från området av en ökad trängsel i trafiken som ger långa restider. Den danska näringslivsorganisationen Dansk Industri har beräknat att det årligen kostar 20 miljarder danska kronor (28 miljarder SEK) när människor fastnar i köer i trafiken.

Varje dag ska 20 000 personer till och från arbete och studier i det aktuella området i Ballerup. Området ligger cirka 600 meter från Malmparkens station, vilket gör att många tar bussen den sista biten mellan station och arbetsplats. Den tänkta linjen kommer att vara två kilometer lång och busshållplatserna kommer att byggas om till att likna stationer med breda plattformar, bekväma skydd och sittplatser för väntande samt en högklassig trafikinformation.

Nu har Movia sökt statliga pengar för att undersöka möjligheterna till en linje med förarlösa BRT-bussar på egen väg mellan stationen och området. Om projektet realiseras kommer det att vara den första förarlösa BRT-linjen i Danmark och sannolikt också i Europa.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)