Mercedes-Benz bussar är nu på jakt efter Europas snålaste bussförare/bussföretag. Snål i bemärkelsen bränslesnål, alltså att köra med så låg bränsleförbrukning som möjligt. Tävlingen gäller körning med Mercedes-Benz nya Tourismo turistbuss.
Varje bussföretag som har kört åtminstone 3000 kilometer med sin nya Tourismo kan delta i tävlingen ”2018 Eco Champ”.
För att kunna delta måste man gå in på en särskild webplats, www.mercedes-benz-bus.com/eco-champ, och registrera sig. Den tävlande ska ta ett foto av instrumentbrädan på bussen. Av fotot ska det framgå hur långt bussen har körts och den genomsnittliga bränsleförbrukningen i liter per 100 kilometer.
Vinnaren får ingen buss som belöning för sin snålhet, men väl en Mercedes-Benz, 22-växlad mountainbike i kolfiber.
Tävlingen pågår till 15 november.
På Persontrafik i Stockholm nästa vecka visar Mercedes-Benz för övrigt som vi tidigare rapporterat sin Tourismo, förutom den nya eldrivna versionen av stadsbussen Citaro, den 21 meter långa ledbussen CapaCity och Setras nya dubbeldäckare S 531 DT.
En elbuss som inte kommer till Persontrafik trots att det var planerat är Irizars batteridrivna, 18-meters ledbuss. Den ersätts av en 13-meters hybridbuss för stadstrafik. Anledningen är logistiska problem som uppstod när elbussen skulle lastas på en långtradare för transport till Sverige.
Det är dumt. Busschaufförerna kämpar med att hålla sig vakna bakom ratten och prioriterar därför inte snålkörning.