Hur kan kollektivtrafiken bli ett attraktivt yrkesval? På Persontrafikmässan på Älvsjömässan i Stockholm presenterades två projekt som dels ska skapa bättre arbetstider för bussförarna, dels hjälpa nyanlända som vill satsa på yrket att övervinna språkbarriärerna med hjälp av en språkapp.
Av Paula Isaksson
Arbetstiderna är den viktigaste faktorn för att bussförare ska trivas på jobbet. Tillsammans med Kommunal har trafikföretaget Keolis sedan 2017 genomfört ett projekt för att objektivt undersöka hur de kan förbättra tidsförläggningen så att den blir attraktivare och i linje med vad forskare rekommenderar kring skiftarbetes påverkan på hälsan.
– Det började med att vi redan 2008 införde tidssökning vilket innebar att förarna fick möjlighet att påverka sina arbetstider. Men samtidigt visade fler förare missnöje med det nya systemet så i det nya projektet har vi haft flera workshops och gjort en gedigen förarenkät om arbetstiderna, berättade Maria Dahlman från Keolis på tisdagens seminarium.
Slutsatserna som Keolis har kunnat dra av projektet är att de behöver satsa på arbetstider som passar individen och att matrasten ska ligga mitt i passet. Andra åtgärder är att skapa regelbundna tider i tjänsten och ge möjlighet till god sömn och hälsa.
– På så sätt kan vi öka trivseln och minska tröttheten under körningen. Det i sin tur minskar benägenheten hos förarna att byta jobb. Utifrån detta har vi tagit fram olika förbättringsåtgärder som vi just nu håller på att implementera, sa Maria Dahlman.
För närvarande håller Keolis på att testa ett nytt heltids- och ett halvtidsschema i två pilotprojekt. De håller också på att rusta upp sina rastlokaler, justera tjänstekoncessionerna och har lagt in utbildning i skiftarbete och hälsa.
– Vi kommer att utvärdera de olika åtgärderna vid nyår för att se hur vi ska gå vidare.
På seminariet berättade också Heléne Ekman och Richard Aruhn från trafikföretaget Transdev hur de har tagit fram kurser i yrkessvenska för bussförare för att få in nyanlända i yrket. Arbetet har skett i samverkan med språkappen Lingio.
– Vi har väldigt många nyanlända som kommer till Sverige och har svårt att få jobb samtidigt som branschen står inför en åldrande förarkår som behöver ersättas. Eftersom det största problemet med att integrera nyanlända är att de inte kan svenska språket har vi tagit fram den här språkappen som hjälper dem att spela sig till kunskap, berättade Heléne Ekman.
Innan Transdev utvecklade kursen intervjuade de en stor mängd bussförare om vad de brukar prata om under arbetsdagen, såväl med varandra som med arbetsledningen och kunderna. De tog också reda på olika specialord och översatte sedan allt till flera språk i appen.
– Först testade vi appen på en depå men sedan lanserade vi den för alla våra förare. Flera depåer har gett signaler om att appen har fått förarna att känna större yrkesstolthet. Samhällsnyttan är så klart att vi får in människor i arbeten, konstaterade Richard Aruhn.
Lämna ett svar