Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dieseldrivna elbussar på grund av byråkrati

Elbusssar i Harrogate, tills vidare indirekt dieseldrivna. Foto: Transdev.

Med en festlig premiär lanserades i juli den elektrifierade busstrafiken i den engelska staden Harrogate. Men fortfarande är de åtta Volvobussarna dieseldrivna. Fast elektriska. Men snart ska de vara helt elektriska, lovar bussföretaget, Transdevägda Harrogate Bus.

Bussarna ska snabbladdas på tre laddstationer vid busstationen i Harrogate och därtill laddas varannan natt i depå. Staten ställde upp med 2,25 miljoner pund (cirka 26 miljoner SEK) och bussbolaget Harrogate Bus Company med 1,7 miljoner pund (cirka 20 miljoner SEK) i satsningen på elbussar i Harrogate.

Men då hade man inte tagit hänsyn till byråkratin.

Bygget av laddinfrastrukturen har nämligen kört fast i de byråkratiska kvarnarna. Så för att kunna köra med elbussarna måste bolaget ladda dem via dieseldrivna generatorer.

– Det är en tillfällig lösning. Vi jobbar hårt för att komma till rätta med de byråkratiska hinder för laddinfrastrukturen som gör att vi inte kan använda laddstationerna som planerat. När vi har lyckats med det kommer laddstationerna att använda förnyar el så att bussarna verkligen kommer att vara nollemissionsbussar, säger Keith Roebuck, vd för Harrogrte Bus, till BBC.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)