Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snart elbusspremiär i Malmö

Snart rullar elbussarna på Malmös första helt eldrivna bussline, linje 7 mellan Svågertorp och Ön. Foto: Peter Kroon.

Den 9 december är det premiär i Malmö för elbussar i kollektivtrafiken. Då blir stadsbusslinje 7 stadens första linje som trafikeras med helt eldrivna bussar. Emissionsfria, tystare och komfortablare än vanliga stadsbussar. Trafiken med elbussarna är ett samarbete mellan Skånetrafiken, bussoperatören Nobina och Malmö stad.

Totalt tretton eldrivna bussar kommer att rulla på linje 7 mellan Svågertorp och Ön. Laddningen av bussarna sker vid laddstationer på ändhållplatserna via en så kallad inverterad pantograf, alltså en pantograf som sänks ner och laddar bussen via en strömskena på taket. Laddningen tar cirka fem minuter och görs vid bussarnas vanliga ändstationsuppehåll.

De nya elbussarna har Wifi och USB-laddare, ny, modern inredning med dämpad belysning, tydligare, responsiva stoppknappar och bågar som är enkla att hålla sig i. Längst bak i bussen finns en soffa, med plats för flera resenärer som vill resa i grupp, till exempel en familj. Designen invändigt är hämtad från Skånetrafikens konceptbuss där kunderna har fått tycka till om inredningen.

– För två år sedan gav politikerna i Region Skåne och Malmö stad Skånetrafiken i uppdrag att införa elbussar i Malmö och nu blir det verklighet. Elbussarna är bra både för våra resenärer och boende. De utsläppsfria bussarna är nästan helt tysta vilket ger helt nya möjligheter att utveckla staden, säger Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken.

Elbussatsningen är ett samarbete mellan Skånetrafiken, Malmö stad som står för infrastrukturen kring bussarna och Nobina som kör stadsbusstrafiken i bland annat Malmö.

– Tillsammans med Skånetrafiken utvecklade vi Sveriges första Bus Rapid Transit-linje, Malmöexpressen. Nu känns det fantastiskt roligt att vi har tagit detta viktiga steg, tack vare ett nära samarbete med Skånetrafiken och Malmö stad, där Nobinas kunskap och erfarenhet om att etablera elbusstrafik i större skala nu kommer göra verklig nytta för resenär och samhälle, säger Nobinas vd Henrik Dagnäs.

– Med elbussarna tar vi ett stort steg framåt för ett ännu mer hållbart Malmö! Det ska bli spännande att följa utvecklingen framåt, speciellt med tanke på att vi ska införa eldrift på fler linjer de närmaste åren, säger Ingrid Persson Westberg, avdelningschef på fastighets- och gatukontoret i Malmö stad.

Totalt 13 elbussar från Volvo sätts i trafik på Malmös första elbusslinjue. Foto: Volvo Bussar.

– Det är fantastiskt roligt att en av Malmös huvudlinjer nu helt elektrifieras med våra tysta och avgasfria elbussar. Eldriven busstrafik bidrar till en avsevärt bättre livsmiljö för alla som bor, reser och vistas i våra städer och det är en utveckling som vi självklart vill bidra till, säger Martin Spjern, försäljningschef storkunder Volvo Bussar Sverige.

Fakta om trafiken och bussarna:

Malmös första elbussar ska trafikera linje 7, som går mellan Svågertorp och Ön från och med den 9 december. Linjen är 14,7 km lång, tar 45 till 50 minuter att köra och har cirka 2,8 miljoner resor om året.

På sträckan Svågertorp – Malmö C kommer linjen att ha samma trafikutbud som idag. På sträckan Ön – Malmö C kommer utbudet att utökas till följd av det ökade resandet på linje 7, framför allt från Limhamns Sjöstad.

Bussarna innebär en klimatsmart trafik som bidrar till en renare stadsluft och en stadsmiljö med mindre buller. Elbussarna i Malmö kör på el märkt med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval. Bussarna spar cirka 95 procent av klimatutsläppen jämfört med bussar som körs på det förnybara drivmedlet biogas.

Elbussarna genererar cirka 6 decibel lägre ljudnivå än bussar med förbränningsmotor. Det innebär att ljudnivån ombord på bussen och i bussens närhet är markant lägre. Det ger behagliga resor och en stadsmiljö med mindre buller.

Bussarna, totalt 13 stycken, är av modell Volvo 7900 Electric.

Bussarnas inredning har lånat inslag från projektet Konceptbussen, där inredningskoncept togs fram i samråd med olika resenärsgrupper hos Skånetrafiken. Nu har bussarna utrustats med:

Skärmar med trafikinformation, nyheter och reklam;
Extra belysning under sätena och bak i bussen;
Hörnsoffa längst bak;
Bågar och räcken i taket som ersätter stolpar, för att göra det enkelt att hålla sig och röra sig genom bussen;
Stanna-knappar som återkopplar med ljus, för att öka trygghet och tydlighet;
Uttag för USB-laddare nära varje sittplats;
Digitala skärmar med trafikinformation, nyheter och reklam.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)