Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Energi- och elbussjättar gör gemensam sak i kinesisk offensiv

När Chiles huvudstad Santiago innan jul tog emot 100 elbussar från kinesiska BYD var det resutatet av en unik finansierngslösning och en global, kinesisk offensiv. Foto: BYD.

Med det teknikskifte som elektrifieringen av busstrafiken innebär bryter inte bara nya eller tidigare små eller hos oss okända busstillverkare in i stor skala på nya marknader. Också helt nya samarbeten etableras i kampen om marknaderna. Ett av de största energiföretagen i Europa, italienska Enel, och elfordonsjätten BYD har nu bestämt sig för samarbeta med sikte på att skapa en stark ställning på elbussmarknaden i Latinamerika. Samarbetet är också ett resultat av en global, kinesisk offensiv när det gäller infrastruktur och transporter.

BYD, som är på offensiven över hela världen och även i Sverige, levererade strax innan jul 100 elbussar till Chiles huvudstad Santiago. Bussarna körs av lokaltrafikföretaget Metbus och togs emot under högtidliga former av bland andra Chiles president Sebastián Piñera.

Men det är inte Metbus som äger bussarna som är lackerade i Chiles röda och vita färger. Inte heller staden Santiago eller den chilenska staten är ägare till de 100 bussarna.

Istället ägs de av den europeiska energijätten Enel som har etablerat ett ambitiöst samarbete med BYD. Enel leasar i sin tur ut bussarna till operatören Metbus. Den chilenska regeringen hade tidigare fastställt ett regelverk och standarder för bussarna. Enel hävdar att man 2017 stod för upp till 40 procent av energiförsäljningen i Chile.

Det är ungefär som om Vattenfall eller eOn skulle köpa hundratals elbussar från exempelvis Volvo, VDL eller BYD och sedan leasa ut dem till Keolis för att snabbt elektrifiera stora delar av busstrafiken i Stockholm.

Enel är en italiensk el- och gasproducent och distributör med verksamhet över hela världen. Sprunget ur ett statligt bolag är Enel idag till största delen privatägt. Knappt en fjärdedel av aktierna ägs av den italienska staten. Idag har Enel 69 000 medarbetare i 35 länder och 73 miljoner kunder. Sett till börsvärdet är Enel Europas största energijätte.

Även Yutong
Santiago har idag omkring 7 000 bussar i kollektivtrafiken. Av dessa byts 400 ut varje år – och många av de nya bussarna kommer att vara elektriska. Den chilenska regeringen har nämligen deklarerat att man avser att tiofaldiga antalet elfordon – bussar, taxibilar med mera – till år 2022.

Likaledes kinesiska Yutong har också levererat 100 elbussar till Santiago de Chile. Foto: Yutong.

De hundra elbussarna till Santiago de Chile kanske inte är någon jätteaffär, även om den volymmässigt är större än alla de elbussatsningar som har gjorts eller görs i Sverige under 2019. Men BYD är inte ensamt om att leverera elbussar till Santiago. Likaledes kinesiska Yutong är också aktuella med en lika stor leverans.

Enel och BYD ser Chile som en språngbräda in på den väldiga Latinamerikanska marknaden där det just nu sker ett snabbt teknikskifte, från fossila drivmedel till el, både för bussar, taxibilar och andra fordon.

Till nyhetsbyrån Reuters uppger Enels globala chef för elektromobilitet att BYD och Enel nu för samtal om liknande lösningar som i Chile med regeringarna i Brasilien, Peru och Colombia, liksom med privata aktörer.

Gigantiskt projekt
Satsningen i Chile och samarbetet Enel/BYD ska också ses i ett bredare perspektiv. För knappt två månader sedan blev det nämligen klart att Chile ansluter sig till Kinas gigantiska infrastruktur- och transportprojekt One Belt, One Road.

Projektet syftar till att Kina planerar att bygga stora handelsvägar i form av höghastighetståg och motorvägar över hela Eurasien, från Kina till Europa, liksom etablera nya sjövägar över Norra Ishavet och Indiska Oceanen med stora infrastrukturinvesteringar i en rad länder.

Projektet har väckt stor oro bland många politiker och företagsledare som befarar att Kina, som inom en nära framtid kommer att vara världens ekonomiskt starkaste makt, på det här sättet kommer att kunna kontrollera transporter, infrastruktur och ekonomi i stora delar av världen. Och med den ekonomiska makten följer även den politiska.

Men vad har det här med Santiagos elbussar att göra, förutom att Chile har anslutit sig till One Belt, One Road?

Svaret är: Åtskilligt.

Det är nämligen en bit av ett större pussel och elbussarna till Santiago är en del av ett storpolitiskt spel. En rad andra Latinamerikanska stater har också anslutit sig till One Belt, One Road. Chile, och de andra staterna, blir mer attraktiva för kinesiska investerare samtidigt som handeln mellan länderna öppnas upp allt mer i en tid då USA blir allt mer protektionistiskt och Europa bråkar om Brexit och en framväxande nationalism som spelar Kina i händerna.

Men energijätten Enel har sett vart utvecklingen är på väg och ser till att man är med på tåget, eller snarare elbussen. Man skaffar sig ett nära samarbete med en av de största elbusstillverkarna i världen, får nya kunder att leverera el till och blir kompis med den framväxande ekonomiska giganten Kina.

För Volvo, Daimler och andra europeiska elbusstillverkare bådar utvecklingen inte gott.

Inte i Latinamerika, Asien eller Afrika. Och kanske inte heller i Europa.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)