Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk BRT-premiär i Storstockholm i höst när SL storsatsar

Sent i höst ska den första eldrivna BRT-linjen i Storstockholm börja trafikeras. Linjen ska trafikera Barkarbystaden i Järfälla. En del av anslutningstrafiken till linjen körs med förarlösa små bussar. Bild: Gustav Gräll/Region Stockholm.

Storstockholm får under senhösten eller tidigt nästa vinter sin första eldrivna BRT-linje. Linjen ska gå i Järfälla och bland annat betjäna den snabbt växande Barkarbystaden där redan Sveriges första reguljära linje med självkörande bussar finns.

Både BRT-linjen och de självkörande bussarna körs av Nobina.

Den elektriska BRT-linjen är bara en av många nyheter i SL-trafiken i år.

Omkring 40 procent av SL:s busstrafik ska upphandlas med start den närmaste tiden och trafikstart 2021. Det handlar om trafik med cirka 900 bussar i Norrtälje, Norrort, Nacka-Värmdö och Huddinge–Botkyrka–Södertälje. Värdet på upphandlingen bedöms vara omkring 30 miljarder kronor.

Under första kvartalet ska också en upphandling av trafiken på Roslagsbanan, som idag körs av Arriva, göras till ett uppskattat värde av fem miljarder kronor.

Under mandatperioden ska också tunnelbanetrafik för cirka 40 miljarder upphandlas.

Dessutom ska stora investeringar göras i utbyggd trafik med mera. Det handlar totalt om den största utbyggnaden av SL-trafiken i modern tid. Målet är att SL ska klara ytterligare en miljon resor om dagen och dubblera kapaciteten mellan norr och söder.

– Om förra mandatperioden präglades av stora överenskommelser och ett stort städarbete i ekonomin, kommer åren framöver präglas av utveckling och verkstad. Det blir bland annat borren i berget och spaden i marken för utbyggd tunnelbana, hundratals nya och upprustade fordon ska rulla ut i trafik och kraftfulla åtgärder ska vidtas för ökad trygghet, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande i SL.

– Startskottet kommer att gå för upphandlingar av trafikkontrakt på cirka 70 miljarder kronor samtidigt som investeringarna kommande år uppgår till runt 80 miljarder kronor.

– Till detta kommer även en större satsning på digitalisering och mobilitetstjänster. Fler självkörande bussar, möjlighet att betala med bankkort direkt på bussen eller i spärren, fler biljetter tillgängliggörs digitalt och förbättrade möjligheter till blandpendling är också några områden där vi vill ta SL närmare resenärerna, avslutar Kristoffer Tamsons.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)