Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Eldriven BRT halverar restiden

När den eldrivna BNRT-linjen mellan Barkarby och Akalla i nordvästra Storstockholm startar i december halveras restiderna mellan de båda områdena. Bild: Nobina.

När dagens busstrafik mellan Barkarby och Akalla i nordvästra Storstockholm i december ersätts av en eldriven BRT-linje kommer restiderna att halveras. Eller bli ännu kortare. I framtiden kommer utbyggnaden av tunnelbanan att binda samman de båda områdena, men innan dess blir det alltså BRT (Bus Rapid Transit, superbussar).

Barkarbystaden i Järfälla är just nu Sveriges största stadsbyggnadsprojekt med 10 000 nya bostäder.

Idag tar det tolv – femton minuter med buss mellan Barkarby och Akalla.När BRT-linjen startar kommer restiderna att minst halveras. BRT-linjen, och senare tunnelbanan, kompletteras med små, självkörande bussar. Redan i fjol startade trafiken med dessa – först i Europa i reguljär trafik.

Operatör av både de självkörande bussarna och BRT-linjen är Nobina.

–Den kollektivtrafik som nu byggs i Barkarby är världsunik, med små självkörande bussar, elektriska snabbussar och nya digitala satsningar, säger Daniel Mohlin som är projektledare för kollektivtrafiksatsningarna i Barkarby hos bussoperatören Nobina till Svt Nyheter Stockholm.

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Nobina är duktiga på att sälja in sig och få gratisreklam, men vare sig alla vägombyggnader eller övrigt som utlovas är spikat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)