Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

FlixBus möter konkurrens med samma medel

I höstas tog BlaBlaCar över de franska statsbanornas expressbussföretag Ouibus. Nu siktar man på att ta upp konkurrensen med FlixBus, både i Frankrike men också i Tyskland och Beneluxländerna. Foto: Florian Fèvre/Wikimedia Commons.

En ny, stark konkurrent till FlixBus börjar nu växa sig allt större på kontinenten – och man använder sig av samma affärsmodell som FlixBus. Samtidigt som FlixBus nu är i förhandlingar om att ta över Eurolines och Isilines från Transdev, vilket vi tidigare rapporterat om, utmanas man av BlaBlaBus som har siktet inställt på en snabb expansion i Tyskland och Beneluxländerna under året.

BlaBlaBus har vuxit fram ur BlaBlaCar, en samåknings- och bildelningstjänst med bas i Frankrike. BlaBlaCar finns idag i ett stort antal europeiska länder, dock inte i Sverige.

I höstas köpte BlaBla de franska statsbanornas expressbussverksamhet som bedrevs under namnet Ouibus och som trafikerade 200 destinationer i Frankrike. I år kommer företaget att byta namn till BlaBlaBus med sikte på att börja expandera även utanför Frankrikes gränser redan under våren.

Affärsmodellen liknar FlixBus som har haft stora framgångar och på några år har blivit helt dominerande på den europeiska marknaden för långväga busstrafik. Man bygger upp en helt egen, avancerad IT-plattform som bas för linjenätet. Biljettförsäljningen sker via nätet eller BlaBlaBus´ app och i likhet med FlixBus avser inte BlaBlaBus att äga några egna bussar. Istället ska man, precis som FlixBus, knyta till sig självständiga bussföretag som kör under BlaBlaBus´ namn och koncept.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)