De passagerare som reser med Göteborgs först elbusslinje, linje 55, blir nöjdare och nöjdare. Det visar Västtrafiks senaste passagerar-undersökning. Linjen har nu varit i trafik snart fyra år och passagerarnöjdheten är högre än någonsin. Mest uppskattar resenärerna den låga ljudnivån ombord och att bussarna bidrar till en bättre stadsmiljö.
– Våra passagerare är generellt mycket nöjda med linje 55 och de tycker mer om den än om andra linjer, säger Camilla Holtet, utvecklingschef vid Västtrafik.
– Passagerarna uppskattar att det är tyst, att bussen går mjukt och tycker att inredningen är trevlig. De känner sig också trygga medan de väntar på bussen. Det är glädjande resultat då vårt mål är att endast ha elbussar i alla stadstrafikområden i hela Västra Götalandsregionen år 2030.
Undersökningen gjordes under det fjärde kvartalet 2018.
På frågan om ljudnivån ombord på bussarna var 94% av passagerna i undersökningen positiva. Det är en ökning med 7% jämfört med tredje kvartalet 2018.
96% av passagerarna anser att elbussar bidrar till en bättre stadsmiljö. Dessutom säger många passagerare att deras vilja att resa med bussarna ökar eftersom bussarna körs på miljövänligt drivmedel. 82% säger att de uppskattar inomhushållplatsen på Lindholmen.
– Passagerarna väljer faktiskt att resa med linjen på grund av den lägre miljöpåverkan, säger Peter Lindgren, ElectriCity-koordinator på trafikkontoret i Göteborg.
Västtrafik går nu vidare med elektrifieringen sv busstrafiken. I sommar bli en busslinje i Borås eldriven, likaså en i Uddevalla. I Lidköping blir hela kollektiv trafiken elektrisk i sommar och vid slutet av året kommer alla bussar på linje 60 i Göteborg att vara elektriska.
I ElectriCityprojektet i Göteborg samarbetar en rad parter: Volvo Group, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers Tekniska Högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Göteborg Energi, Älvstranden Utveckling, Ericsson, Keolis, Akademiska Hus och Chalmersfastigheter.
Lämna ett svar