Den polska busstillverkaren Solaris´ svenska dotterbolag Solaris Sverige ska delta i ett spännande utvecklingsprojekt med en unik elväg i Lund. Vägen identifierar och laddar automatiskt elfordon som kör på vägen. En för ändamålet ombyggd trådbuss från Solaris kommer att användas för tester på elvägen. Syftet med elvägsprojektet i Lund är att testa nya sätt att ladda elfordon och därmed bana väg för fossilfri trafik.
Projektet i Lund, EVolution Road, ska göra det möjligt att ladda batterierna på bussen, och senare även andra elfordon, både när bussen körs i trafik och när den står stilla, exempelvis när den är parkerad.
Bygget av elvägen i Lund inleds under det första kvartalet nästa år och projektet ska pågå i tre år. De totala investeringskostqnderna för projektet uppgår till nio miljoner euro, knappt 100 miljoner kronor. Huvudfinansiär är Trafikverket.
Initiativtagare till projektet är det svenska bolaget Elonroad AB tillsammans med Lunds Tekniska Högskola. I projektet samarbetar företrädare för näringslivet, akademi och den offentliga sektorn. Förutom de båda initiativtagarna och Solaris medverkar i projektet VTI, Lunds kommun, Innovation Skåne AB, Kraftringen Energi AB, Ramböll AB och Skånetrafiken.
Själva testvägen kommer att vara en del av en kilometerlång vägsträcka i lund som kommer att förses med särskilda, en meter långa elektriska skenor. Ett särskilt utvecklat aggregat för att ta emot el från skenorna kommer att byggas in i en Solaris Trollino trådbuss som ska användas för testerna.
Bussen drivs av batterier som laddas när bussen kör över skenorna i körbanan. Dessa är inte ständigt strömförande. Istället registrerar elvägen när elfordon nalkas skenan. Därefter slås strömmen på när laddutrustningen på fordonet kommer i kontakt med skenan och tar emot el. På alla andra segment, både framför och bakom fordonet kommer skenorna att vara strömlösa, vilket gör tekniken säker både i städer och på landsväg.
Solaris svarar för att utveckla tekniken för laddsystem ombord och den särskilda laddutrustningen under bussen. Laddningen sker konduktivt, alltså när laddutrustningen är i fysisk kontakt med den strömförande skenan i vägen.
Bland fördelarna med den här typen av laddning under färd är att tekniken avsevärt minskar behovet av stora, dyra och tunga batterier på elbussen. Det ger i sin tur både minskad vikt och lägre kostnader för själva fordonet. I trafikplaneringen behöver man heller inte reservera tid för laddning av elbussens batterier.
Installation av utrustningen kräver endast små ingrepp i befintlig infrastruktur i städerna. Inga stolpar eller luftledningar behövs, inte heller utrustning för att skydda laddstationer för laddning via pantograf.
Lämna ett svar