Busstillverkaren Solaris satsar helt emissionsfritt på årets stora bussmässa, Busworld, i Bryssel i oktober. Man kommer att visa tre bussar: den 24 meter långa trådbussen Trollino 24, stadsbussen Urbino 12 hydrogen som debuterade på UITP-mässan i Stockholm i juni samt batteriledbussen Urbino 18 electric. Samtidigt presenterar man en minst lika intressant nyhet, det nya batteriet Solaris High Energy+.
Solaris har vuxit till en av de största elbussleverantörerna i Europa – hittills i år är man faktiskt störst sedan företaget tagit hem flera mycket stora order på batteribussar.
För en bredare publik är den kanske mest spektakulära nyheten den dubbelledade, 24 meter långa trådbussen Trollino 24 som vi tidigare har rapporterat om.
Även om bussen nu presenteras som trådbuss kommer den kapacitetsstarka, 24-metersbussen även att kunna fås som batteribuss med sikte på exempelvis helt elektrifierade BRT-linjer. I sitt nuvarande utförande kan Trollino 24 köras även på sträckor utan luftledning genom så kallad IMC, in-motion-charging. Det betyder att bussens batterier laddas medan den körs under luftledningar och att den sedan klarar betydande sträckor utan luftledning.
Solaris är idag den största trådbusstillverkaren i EU.
Den fullelektriska ledbussen Urbino 18 electric som Solaris kommer att visa i Bryssel har Solaris´ nya batterier Solaris High Energy+ som här presenteras av företaget för första gången och som enligt Solaris har en extremt hög energitäthet. Bussen har också en rad nya säkerhetsdetaljer för att hindra kollisioner, både med andra fordon och med fotgängare och cyklister. Digitala backspeglar minskar luftmotstånd och energiförbnrukning, samtidigt som de ska ge föraren en bättre sikt, även i dåligt väder och mörker.
I Solarismontern kommer också bränslecellsbussen Solaris Urbino 12 hydrogen att finnas. Bussen drivs med vätgas och har en bränslecell på 60 kW samt uppges klara upp till 350 kilometer på en tankning. Som komplement till bränslecellen är bussen utrustad med Solaris´högenergibatteri som kan leverera kraft när energibehovet är stort och som laddas med energi från vätgasen liksom med återvunnen bromsenergi.
I sammanhanget kan det vara värt att minnas att när Solaris år 2007 höll sin presskonferens på IAA-mässan i Hannover bokstavligt chockade Solaris´ grundare och dåvarande vd Krysztof Olszewski fackpress och konkurrenter när han deklarerade att ”Dieseln är död. Framtiden är elektrisk”.
Lämna ett svar