Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mercedes elektriska stadsbuss når längre med bränsleceller

Lokaltrafiken i Hamburg, Hochbahn, kommer att tillsammans med busstillverkaren Mercedes-Benz att från 2021 testa Mercedes´ eldrivna stadsbuss eCitaro som ledbuss med bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Mercedes-Benz är dock inte först på plan i Hamburg med en eldriven ledbuss som också har en räckviddsförlängare driven av vätgas. Redan 2014 började Hochbahn använda en 18,75 meters Solaris elledbuss med räckviddsförlängare i sin trafik.

På torsdagen skrev Hochbahn och Daimler Buses avtal om att Mercedes-Benz ska leverera två elledbuss med räckviddsförlängare till Hamburg som är den stad som först satte eCitaro i trafik.

Mercedes-Benz lanserade sin eldrivna stadsbuss så sent som för ett år sedan. Nästa år kommer bussen som ledbuss, eCitaro G, i samband med att en ny generation batterier kommer att ge elbussen en avsevärt ökad räckvidd.

Dagens eCitaro i tolvmetersversion kan fås med en sammanlagd batterikapacitet på 292 kWh vilket ger bussen en räckvidd på cirka 170 kilometer, oavsett väder. Med en bränslecellsdriven räckviddsförlängare får bussen en räckvidd på upp till 400 kilometer, beroende på konfiguration och utrustning.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)