Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Starten har gått för Sveriges största elbussatsning

Sveriges största elbussatsning invigdes på onsdagen på Gustav Adolfs Torg i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

Nu har startskottet gått för den största elbussatsningen hittills i Sverige. På onsdagen levererades de första av 30 nya helelektriska bussarna från för trafik på linje 60 samt två andra stadsbusslinjer i Göteborg. Nästa år ska ytterligare 160 elbussar in i stadstrafiken som i Göteborg ska vara helt elektrifierad redan 2023. Därmed har Göteborg och Västtrafik definitivt tagit på sig ledartröjan när det gäller övergången till eldriven busstrafik i Sverige.

Olof Lindgärde, vice ordförande GS Buss tog emot en bussnyckel från Volvo Bssars vd Håkan Agnevall. Foto: Ulo Maasing.

– Det här är en milstolpe för Göteborg, men också för Volvo Bussar sa Volvo Bussars vd Håkan Agnevall när han lämnade över en elbussnyckel till Olof Lindgärde(L), vice ordförande för GS Buss, som är den operatör som stegvis under oktober ska sätta bussarna i trafik.

– Elektrifieringen är inte minst viktig för förarnas arbetsmiljö, sa Olof Lindgärde när han tog emot den symboliska nyckeln till de 30 elbussarna.

De nya elbussarna ska trafikera tre linjer i staden. Flertalet av dem ska trafikera linje 60 som är en av de tyngsta linjerna i centrala Göteborg med cirka 20 000 resenärer dagligen. Den 8,5 kilometer långa linjen sträcker sig mellan Redbergsplatsen och Masthugget i Göteborg. Under högtrafik avgår en buss var fjärde minut. Under 2018 reste totalt 6,9 miljoner resenärer med bussarna på linje 60.

Förutom linje 60 elektrifieras nu linjerna 59 och 62 i Göteborg.

”Fantastiskt”
– Det är känns fantastiskt att nu börja rulla ut elbussar i stor skala i Göteborg, förklarar Hanna Björk, hållbarhetschef vid Västtrafik.

Hanna Björk, hållbarhetschef vid Västtrafik: ”Fantastiskt”.

– Vi vet att de boende längs linje 60 är bullerstörda. För dem blir elbussarna ett ordentligt lyft. Samtidigt minskar vi koldioxidutsläppen och tar stora steg mot vårt mål att minska koldioxidutsläppen med 90 procent till 2035.

– Eftersom tillgången på biodrivmedel är begränsad har elektrifieringen en annan, viktig sida. Ju mer busstrafiken elektrifieras, ju mer biodrivmedel kan användas av andra som också behöver komma bort från fossila bränslen. Om Västtrafik, Skånetrafiken och SL skulle elektrifiera all sin trafik skulle det frigöra biodrivmedel som exempelvis kunde göra att en mycket stor del av inrikesflyget skulle kunna bli  fossilfritt.

Nästa år står Västra Frölunda, Mölndal och Partille på tur att få elbussar. Då ska Transdev sätta 160 nya elbussar i trafik.

Göteborgs borgmästare och kommunfullmäktigeordförande Anneli Rhedin(M) och Västtrrafiks ordförande Peter Hermansson(M) skålade i kaffe vid premiären. Foto: Ulo Maasing.

– Elektrifieringen är oerhört viktig. Vårt mål är att all stadstrafik i Västra Götaland ska vara elektrifierad senast 2030, men redan 2023 ska alla stdsbussar i Göteborg vara eldrivna, förklarar Västtrafiks styrelseordförande Peter Hermansson(M).

Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar, ser den stora elbussatsningen i Göteborg som en milstolpe för både staden och Volvo Bussar. Foto: Ulo Maasing.

– Då ligger vi en bit före Stockholm, passar han leende till sin partikamrat Kristoffer Tamsons som är trafikregionråd i Region Stockholm.

– Nu startar vi elektrifieringen på allvar. Det är bra för stadsmiljön. Det är bra för klimatet. En typisk win-winsituation, tillägger Anneli Rhedin(M), kommunfullmäktiges ordförande i Göteborg.

Samarbete
– Att vi här har kommit så långt beror på att det hela vägen har funnits en gemensam vilja att arbeta mot samma mål. Det har varit ett lag som har jobbat tillsammans politiskt men också när det gäller regionen och staden, säger Peter Hermansson när han får frågan om varför Göteborg har lyckats placera sig i en absolut tätposition när det gäller elektromobilitet.

Anneli Rhedin pekar på en annan framgångsfaktor.

– Göteborg är en entreprenörsstad och som entreprenör måste man våga ta lite risker och driva utvecklingen framåt. Det är också viktigt att Volvo visar att det fungerar.

Flertalet av de 30 elbussarna från Volvo ska trafikera linje 60 i Göteborg, en av stadens tyngsta busslinjer som går genom bullerstörda bostadsområden. Foto: Ulo Maasing.

Även Håkan Agnevall betonar vikten av en ny slags samverkan mellan många aktörer för att elektrifieringen ska lyckas. Det handlar, framhåller han, inte bara om att byta buss mot buss.

För Volvo Bussar är de 30 elbussar som nu sätts i trafik av GS Buss den hittills största enskilda elbussordern.

– Det är en bra bas för att exportera våra bussar till övriga Europa. Men också till Stockholm, tillägger han leende.

Bussarna är av modellen Volvo 7900 Electric. Ombord finns dubbla rullstolsplatser, 29-tums infotainmentskärmar och usb-uttag för laddning av mobiler och surfplattor. Motorerna är på 180 kW och batterikapacirteten på 200 kWh.

Snabbladdning via pantograf sker vid ändhållplatserna med laddinfrastruktur från ABB. Snabbladdningen kompletteras med underhållsladdning i depå.

Bussarna är också utrustade för att i framtiden kunna vara helt depåladdade via CCS/Combo2.

Taggat som: , , , , , , , ,

1 kommentar »

Trackbacks

  1. Utslippsfrie busser - status for 2019 - ZERO

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)