Med SL i Storstockholm i spetsen har ett antal länstrafikbolag beslutat att låta passagerare stiga på genom de bakre dörrarna på bussarna. Men Skånetrafiken säger nej till stängd framdörr. Det är Nobina som kör stadstrafiken i Malmö på uppdrag av Skånetrafiken och därmed har arbetsgivaransvaret. Därför har fackförbundet Kommunal på torsdagen skickat en begäran om en så kallad arbetsmiljöåtgärd till Nobina.
I sin begäran kräver fackförbundet Kommunal att Skånetrafiken ska hindra resenärer från att använda de främre dörrarna på Skånes bussar. Dessutom kräver Kommunal att deras medlemmar ska få slippa att validera resenärernas biljetter.
Hittills har Skånetrafiken sagt nej till detta. Skånetrafiken följer rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och Region Skånes smittskydd. I dagsläget rekommenderar dessa myndigheter inga extra restriktioner för kollektivtrafiken med anledning av covid-19.
– Vi stöder oss på de svenska myndigheternas rekommendationer i våra beslut och bedömningar. Det är bra om frågan prövas huruvida förare och alla andra grupper i samhället som idag möter kunder ska fortsätta att göra just det även när samhället arbetar med att stoppa spridningen av covid-19, säger Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson.
I ett pressmeddelande framhåller Skånetrafiken att man fortsätter sin dagliga dialog med sina trafikföretag. Vidare har Skånetrafiken redan godkänt att trafikföretagen kan stänga av sittplatserna närmast förarna. Inte på grund av smittorisk, men för att möta eventuell oro från förarna. Skånetrafiken framhåller också att om Folkhälsomyndigheten och Region Skånes smittskydd skulle ändra sina rekommendationer kommer Skånetrafiken att följa dessa.
Att begära arbetsmiljöåtgärder innebär att skyddsombud kan begära åtgärder i arbetsmiljön av arbetsgivaren, med stöd av 6 kap. 6a § arbetsmiljölagen.
Lämna ett svar