Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagen: Välkommet från regeringen och Transportstyrelsen

Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen: Regeringens förslag räcker inte för många företag inom persontransportbranschen. Foto: Transportföretagen.

Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, välkomnar regeringens förslag om korttidspermittering. Men samtidigt anser organisationen att förslaget borde varit vassare och täckt in en större del av företagens kostnader. Nu kommer det inte att räcka, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.  Transportföretagen välkomnar också Transportstyrelsens beslut om tillfälligt undantag för från kör- och vilotidsreglerna.

Förslaget om korttidspermittering innebär att företagens kostnader för personal som i nuläget inte har några arbetsuppgifter till följd av coronaviruset minskas. Det sker genom att staten ökar sitt stöd till arbetsgivaren vid korttidspermittering.

– Transportföretagen välkomnar förslaget om korttidspermittering som ska börja gälla från och med idag och att regeringen utökar den del av kostnaderna som staten tar över från arbetsgivaren. Men det kommer inte att räcka, därför behöver staten komma med ytterligare förstärkningar och ta en större del av bolagens kostnader än vad som föreslogs idag”, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

– Förslaget visar att det finns en krisinsikt hos regeringen. Men det räcker inte, säger han till TT och syftar på alla företag i persontransportbranschen som närmast tappat alla sina kunder.

Dahlsten tror att det ändå kommer att bli många uppsägningar.

– Att stå med halva kostnaden kvar kommer inte att räcka för många mindre företag, säger Dahlsten till TT.

Förslaget innebär att arbetsgivarens lönekostnader kan minska med hälften genom att staten står för en större kostnad. Konstruktionen liknar korttidsarbete, men subventionsgraden utökas kraftigt. Arbetstagaren får ut över 90 procent av lönen. Syftet är att rädda svenska jobb. Förslaget om korttidspermittering föreslås träda ikraft den 7 april och gälla under 2020 men det tillämpas från och med i dag den 16 mars.

Transportföretagen är nöjda med att Transportstyrelsen har beslutat om tillfälligt undantag från kör- och vilotidsreglerna.

– Transportföretagen välkomnar beslutet om tillfälligt undantag för kör- och vilotider som till stor del är i linje med vår begäran som skickades in till Transportstyrelsen i går. Transportstyrelsen har agerat snabbt vilket vi uppskattar. Det finns nu en möjlighet för våra medlemsföretag att utnyttja undantaget då många förare både är och kan komma att bli sjukskrivna. Läget är akut för vissa medlemsföretag, till exempel för beställningstrafiken för buss som kan komma att fastna vid stängda landsgränser. För andra medlemsföretag är det ett starkt tryck på transporter som på livsmedelstransporter, säger Annika Nordin, chef för arbetsgivarservice, Transportföretagen.

Beslutet innebär i korthet att

• Inom en 24-timmarsperiod ska dygnsvilan vara minst nio sammanhängande timmar.
• I varje kalendervecka ska det finnas en sammanhängande vila om minst 24 timmar. Varje sådan vila ska betraktas som en godkänd vila. Det krävs ingen kompensation vid senare tillfälle för den förkortade vilan.
• Daglig körtid, körtid per vecka och tvåveckorsgränsen för körtiden får utsträckas så länge som kraven på vila i detta beslut uppfylls.
• Inga undantag vad gäller rast medges. Förare ska alltså fortfarande ha rast om 45 minuter efter 4,5 timmes körtid.

Om det finns behov av att utnyttja beslutet ska föraren ha Transportstyrelsens beslut utskrivet och med sig i fordonet.

Läs mer om korttidspermitteringar och anstånd med skatteinbetalningar genom att klicka här.

Läs mer om Transportstyrelsens beslut genom att klicka här.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)