Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Efter SL:s trängselfiasko: Vårdpersonal får gratis färdtjäst till jobbet

I Region Stockholm ska vårdanställda i akutvården få resa gratis med färdtjänsten till jobbet för att slippa trängas i kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Region Stockholm har beslutat att ge sjukvårdspersonal gratis färdtjänst till jobbet. Erbjudandet gäller personal på regionens akutsjukhus liksom det nyupprättade fältsjukhuset på Stockholmsmässan i Älvsjö. Beslutet kommer sedan SL fått massiv kritik för trängsel ombord på en del av bussarna i Storstockholm, trots att Folkhälsomyndigheten har förklarat att trängsel i kollektivtrafiken inte är acceptabelt.

– Jag är glad att vi kan underlätta för all fantastisk vårdpersonal som står i fronten för att hjälpa i denna kris. Färdtjänsttaxi bidrar både till att de snabbt kan ta sig till arbetet och att det sker på ett säkert sätt. I en orolig tid ser vi detta som en mycket bra lösning för samtliga parter.

– För oss är det också viktigt att upphandlade färdtjänstbolag finns kvar, även efter pandemin så att vi kan garantera särskilda persontransporter till de resenärer som är i behov av det. Denna lösning stödjer taxinäring som är väldigt hårt drabbad på grund av rådande pandemi säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstnämnden i Region Stockholm.

– Det är en win-win situation. När färdtjänstresorna minskar blir det en kris för taxibranschen, så det här är ett stöd även för dem.

– Det här ska ge vårdpersonal en ny form av kollektivtrafik, vi ger samtidigt taxiförare som i dag går sysslolösa möjlighet att hjälpa till att hålla samhället rullande och vi minskar trycket på den vanliga kollektivtrafiken. Beslutet gäller i ett första steg de som arbetar på fältsjukhuset i Älvsjö men vi hoppas det kan utvidgas till att framöver innefatta sjukvårdspersonal på regionens alla akutsjukhus, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

De företag som levererar färdtjänstresorna enligt avtal med Region Stockholm är Sverigetaxi, Taxi Kurir och Taxi Stockholm.

De tre taxileverantörerna kommer att tillhandahålla taxivärdar på plats vid fältsjukhuset för att allt ska gå så smidigt som möjligt och ta fram telefonnummer dit sjukvårdspersonalen ringer och bokar sin resa till fältsjukhuset. Region Stockholm är finansiär.

Trots att SL åter har gått upp i trafik efter kraftiga nerskärningar i början av veckan kom även på torsdagsmorgonen rapporter om trängsel ombord på bussar.

Inte bara Folkhälsomyndigheten utan även socialminister Lena Hallengren tog på onsdagen upp trängselproblemen i kollektivtrafiken. Socialministern var tydlig i sitt besked till de ansvariga för den regionala kollektivtrafiken:

– Om någon operatör varit tveksam innan så är det nu tydligt att det är deras ansvar att se till att inte för många passagerare trängs, men hur det löser det är upp till dem, sa Lena Hallengren på presskonferensen på onsdagsmorgonen.

Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius förklarade dock i en kommentar att Svensk Kollektivtrafik “ser svårigheter med punkten att begränsa antalet resenärer i fordon och hur detta praktiskt ska gå att genomföra för våra medlemmar”.

SL:s presstjänst har också hävdat att SL “inte har befogenhet” att hindra folk att stiga på bussar så att det blir trångt ombord.

Det är dock något som trafikhuvudmän i våra grannländer klarar av. Redan den 12 mars kunde bussmagasinet.se dock rapportera att flera trafikhuvudmän i Danmark (klicka här) praktiskt har genomfört just sådana begränsningar som Svensk Kollektivtrafik ser som svåra att genomföra – och det för två eller tre veckor sedan.

Midtttrafik tillåter endast så många resenärer som det finns sittplatser till, Movia i Köpenhamnsregionen har utfärdat direktiv till operatörerna att inte släppa ombord mer än cirka hälften av bussarnas kapacitet. Även Fynbus utnyttjar endast hälften av bussarnas kapacitet., Sydtrafik begränsar också antalet passagerare på bussarna.

Redan för flera veckor sedan infördes liknande begränsningar som Svensk Kollektivtrafik anser vara svåra att verkställa även i Norge. I Bergen, till exempel, tilläts redan då endast resenärer som får sittplats eller som kan stå så att det är minst en meter till nästa stående får nu stiga på i kollektivtrafiken.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Frågan är om det är tillräckligt för att rädda taxi?! Så många lär dessa resor inte bli utan detta blir en begränsad konstgjord andning.

  2. När SL talar om “besparingar” som orsak till att dra ned på antalet bussar och förare – de två största kosnadsposterna – kan det vara bra att veta att SL lämnat vinster till Regionen. Drygt 1. 6 miljarder de tre senaste åren! Kollektivtrafik är till för resenärerna, inte för att lämna vinst till Regionen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)