Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

100 miljoner i stöd till norska expressbussar

Den norska regeringen stöder expressbusstrafiken i landet med 100 miljoner kronor för de förluster som expressbussarna gör på grund av coronapandemin. Foto: Öyvind Berg/Wikimedia Commons.

Kommersiella busslinjer i Norge ska få en kompensation på upp till 100 miljoner norska kronor för de intäktsförluster som expressbussföretagen i landet har drabbats av till följd av covid-19-pandemin. Det föreslog den norska regeringen på fredagen när man presenterade ett nytt krispaket. Paketet innehåller en rad åtgärder för att åter öppna det norska samhället sedan detta till stora delar har varit stängt till följd av covid-19-pandemin. “Vi i Sverige får inte ens svar från regeringen på våra förslag”, säger Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag.

Den norska bussbranschens organisation, NHO Transport, har för regeringen föreslagit en modell där staten köper en biljett för varje biljett som en expressbussresenär köper i sommar. Avsikten är att kompensera att endast hälften av kapaciteten i bussarna kan användas som en följd av myndigheternas råd om social distansering.

– Dagens nyhet om 100 miljoner är mycket glädjande och representerar ett erkännande av expressbussarnas betydelse i samhället. Stödet är tillfälligt och branschen ska enbart leva på biljettintäkterna när förhållandena normaliseras och dagens begränsningar upphör, säger NHO Transports vd Jon H Stordrange.

– Nu kan expressbussföretagen äntligen starta planeringen av ett bra utbud i sommar, ett utbud som förhoppningsvis är klart i mitten av juni, säger Jofri Lunde, näringspolitisk chef i NHO Transport.

Den norska regeringen ska utarbeta närmare riktlinjer för hur medlen ska göras tillgängliga.

Sedan tidigare har den norska regeringen lovat 1,5 miljarder NOK i kompensation för förlorade biljettintäkter och ökade kostnader i den regionala kollektivtrafiken. På fredagen aviserade regeringen att man beviljar ytterligare 600 miljoner kronor i stöd till den kollektivtrafik som körs i regi av regionerna.

– Liksom tidigare är våra nordiska grannländer mer proaktiva än svenska beslutsfattare. Det riktade stödet till norska expressbussar träffar rakt in i en del av rese- och besöksnäringen som är hårt ansatt i spåren av Corona pandemin. Sveriges Bussföretag har lagt fram förslag om direkta stöd även till den svenska kommersiella busstrafiken, förslag som vi ännu inte fått någon reaktion på, kommenterar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)