Covid-19 pandemin slår hårt mot Kalmar länstrafiks (KLT) ekonomi, liksom för andra länstrafikbolag/regionala kollektivtrafikmyndigheter i landet. På fredagen presenterade länstrafiken sin ekonomiska prognos för politikerna i regionens kollektivtrafiknämnd. Prognosen visar på ett underskott på drygt 110 miljoner kronor. Den ekonomiska situationen för KLT blir inte muntrare av att det nya biljettsystemet som KLT har beslutat om blir 20 – 25 procent dyrare än beräknat.
KLT konstaterar att resandet och biljettintäkterna i stort sett har halverats och KLT:s prognos visar på ett underskott på drygt 110 miljoner kronor. Minskade biljettintäkterna står för ungefär 100 miljoner och extrakostnader för specialfordon för covid-19-transporter cirka 10 miljoner kronor.
Coronapandemin har lett till att allt fler väljer bort kollektivtrafiken. Resandet har minskat med cirka 50 procent i den allmänna kollektivtrafiken och biljettintäkterna har som följd minskat i minst lika stor utsträckning.
Samtidigt som intäkterna har minskat rullar kollektivtrafiken i princip som vanligt. Detta på Folkhälsomyndighetens rekommendation om att upprätthålla trafiken i den omfattning som minskar risken för trängsel ombord.
Resandet i färdtjänst och sjukresor har minskat med 30 respektive 60 procent under april månad jämfört med tidigare år. Kostnaderna för den anropsstyrda trafiken sjunker dock inte i samma omfattning som resandet i den allmänna kollektivtrafiken då antalet sjukresor med ensamåkande kunder har ökat.
Dyrare biljettsystem
Undersökningar som KLT har gjort visar att 51 procent av de tillfrågade är oroliga för att resa med kollektivtrafiken. Samtidigt säger 58 procent att de antingen väljer att avstå från att resa kollektivt, undviker rusningstid eller avstår icke nödvändiga resor med kollektivtrafiken.
Region Kalmar län står samtidigt inför andra ekonomiska utmaningar när det gäller kollektivtrafiken. Det nya biljettsystem som regionen har beslutat om blir nämligen betydligt dyrare än beräknat. När regionen fatttade sitt beslut räknade politikerna med att kostnaden för det nya biljettsystemet skulle landa på 32 – 35 miljoner kronor.
Men nu visar det sig att kostnaden blir 20 – 25 procent, 7,7 miljoner kronor, högre. En rad problem har kantat projektet, enligt KLT:
Lösningen för datalagring har fått göras om.
Upphandlingar har överprövats vilket lett till byte av leverantör till en med ett högre anbud.
Kostnader för projektledning och konsulter har öka på grund av förseningarna.
Montering av terminaler i fordonen beräknas också bli dyrare.
Lämna ett svar