
Förra året levererade kinesiska Yutong 20 batteribussar till Roskilde, Danmark. Nu ska företaget leverera ytterligare 20 elbussar till Danmark. Foto: Yutong.
Till våren elektrifieras en stor del av busstrafiken i ännu en nordisk stad. Det är den danska staden Odense som då får 20 batteribussar från den kinesiska busstillverkaren Yutong som ett resultat av att trafikhuvudmannen FynBus har förlängt sitt trafikavtal med den internationella kollektivtrafikjätten Keolis.
Bussarna ska ersätta de äldsta dieselbussarna i Odense. De är tolv meter långa och har plats för 66 passagerare, vara 33 sittande. Samtliga bussar är utrustade med eldrivna rullstolsramper. Laddning sker i depå vilket gör det överflödigt att bygga laddstationer vid ändhållplatserna.
I slutet av nästa år ska den nya spårvägen, letbanen, i Odense öppna, varvid antalet stadsbussar minskas till 20 elbussar, 18 hybridbussar och 14 dieselbussar.
Yutong har haft betydande framgångar med sina elbussar i samtliga nordiska länder, utom Sverige. Störstas kund i Norden är Keolis som i vintras beställde 103 elbussar för trafik i Bergen, Norge, och som nu alltså har beställt ytterligare 20 elbussar till sin trafik i Odense. Totalt har nu Yutong sålt mer än 190 elbussar i Norden, men inte lyckats ta sig in i Sverige.
I vintras rekryterade Yutong Eurobus Scandinavia Volvo Bussars tidigare försäljnings- och marknadschef i Danmark, Jens Ommen, till ny försäljningschef för Yutong med ansvar för den norska och danska marknaden.
Här finns av de kinesiska elbusstillverkarna endast BYD på marknaden idag, men King Long har klara ambitioner att bryta sig in i Sverige och Danmark. Företaget har tecknat avtal med Umeåbaserade Hybricon som ska svara för försäljning och eftermarknad av King Longs bussar i de båda länderna.
Lämna ett svar