Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU presenterade rese- och turistpaket i pandemins spår

EU-kommissionens högkvarter i Bryssel. Foto: Ulo Maasing.

EU-kommissionen presenterade på onsdagen ett paket med riktlinjer och rekommendationer som ska hjälpa medlemsländerna att lyfta de restriktioner som har införts på grund av covid-19-pandemin. Men det handlar inte om att EU:s gränser ska öppnas på ett givet datum, utan om stegvisa åtgärder för att åtminstone till en del göra det möjligt med turism inom EU i sommar.

– Kommissionens riktlinjer syftar till att göra det möjligt för människor tt få lite välbehövlig vila, avkoppling och frisk luft.Så snart som hälsoläget tillåter bör människor få möjlighet att träffa vänner och familj, i sitt eget EU-land eller ett annat, samtidigt som alla nödvändiga säkerhetsregler och förebyggande åtgärder är på plats, skriver kommissionen.

Samtidigt varnar kommissionen för att ett alltför snabbt lättande av de restriktioner som finns riskerar att öka smittspridningen. Därför måste folkhälsan alltid vägas mot behovet att öppna upp för ett resande.

– Eftersom inget av förslagen är bindande är det mer att se som rekommendationer. Det blir alltså fortsatt upp till varje medlemsland att agera och fatta beslut. För EUs inre marknad och de turistbussföretag som vill vara med och öppna Europa efter pandemin kan det innebära svårigheter med många olika regelverk att förhålla sig till., kommenterar Sveriges Bussföretasgs branschchef Anna Grönlund.

Att det är angeläget att öppna upp resandet beror enligt EU-kommissionen på att turistnäringen är en viktig del av ekonomin i EU-länderna och direkt eller indirekt står för närmare tio procent av EU:s totala bruttonationalprodukt.

Genom att klicka här kan du läsa EU-kommissionens egen presentation av paketet (på engelska). Där finns också möjlighet att ladda ner pdf:er med de detaljerade åtgärdsprogrammen för en rad områden som paketet tar upp.

Bland annat vill kommissionen att generella åtgärder som begränsar den fria rörligheten ska ersättas med mer riktade åtgärder. Går inte det bör länder med en någorlunda likartad epidemiologisk situation att öppna för resor sins emellan. Samtidigt måste staterna vara beredda på att återinföra åtgärder eller begränsningar om utvecklingen kräver det.

Persontransporter
När det gäller persontransporter innehåller riktlinjerna en rad rekommendationer, exempelvis att begränsa kontakterna mellan passagerare och de som arbetar i transportnäringen, likaså kontakter mellan passagerare och om möjligt minska hur tätt det är mellan passagerarna.

Kommissionen vill också att resenärer/personal använder personlig skyddsutrustning som ansiktsmasker liksom lämpliga åtgärdsprogram om passagerare visar symptom på coronaviruset. Flygbolaget SAS meddelade således på onsdagen att man kräver att alla resenärer använder munskydd från den 18 maj, likaså kommer personer med sjukdomssymptom att nekas resa. Nya rutiner för ombordstigning, handbagage och ombordservice gäller också.

När det gäller busstransporter framhåller kommissionen att det är nödvändigt att EU-länderna och bussföretagen samordnar sina åtgärder för internationell busstrafik. Det kan gälla att man inte har påstigning via framdörr och att man så långt möjligt använder ventilation genom fönster i stället för luftkonditionering. Även hur sittplatserna används tas upp i riktlinjerna: familjer kan sitta tillsammans, enskilda resenärer ska sitta socialt distanserade.

Annat som kommissionen tar upp är hotell och andra logianläggningar ska arbeta för att skydda såväl personal som gäster liksom hur vouchers ska kunna vara ett attraktivt alternativ till kontant återbetalning till kunder som har fått sin resa inställd.

– Samtidigt som resenärerna har rätt till kontantbetalning vill kommissionen med sina rekommendationer göra att vouchers är ett attraktivt alternativ vid inställda resor, inte minst därför att den nuvarande pandemin utgör en hård, finansiell press på reseföretag, skriver kommissionen.

Kommissionen vill att vouchers ska vara utformade så att de skyddar konsumenten om reseföretaget går i konkurs, ha en minsta giltighetstid på tolv månader, och kunna omvandlas till kontanter efter ett år om de inte används. De ska också ge resenärerna en god flexibilitet när det gäller de resor de används för, likaså kunna överlåtas till andra resenärer.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)