Den första elväg som på ett enkelt sätt kan installeras på väg invigdes på torsdagseftermiddagen i Lund. Det första fordon som testas på den nya elvägen är en buss. Bakom satsningen står ett sydsvenskt konsortium, Evolution Road, som stöds och finansieras av Trafikverket. Målet är att under två års tid testa och skapa mer kunskap om elvägar, en klimatsmart teknik som gör det möjligt för elfordon att laddas från vägen under färd. På elvägen kan fordon laddas under färd.
– För att vi ska nå klimatmålen är elektrifieringen av transportsektorn avgörande. Elvägar är en viktig del i arbetet att minska utsläppen, och Evolution Road kommer kunna ge viktig kunskap i arbetet framåt, sa energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman(S) som deltog digitalt på invigningen.
Enligt Sveriges klimatmål ska klimatutsläppen från den svenska transportsektorn minska med 70 procent till år 2030. Det är sannolikt inte möjligt utan att elektrifiera vägtransporterna. De tester av elvägar som nu pågår i Sverige är ett första steg i att skapa en laddinfrastruktur som möjliggör skiftet till en elektrifierad och fossilfri fordonsflotta med minskade utsläpp. Trafikverket har investerat 84 miljoner kronor i satsningen i Skåne, av totalt 96 miljoner, för att skapa mer kunskap om teknologin, men också om drift, underhåll och miljöeffekter.
– Att ladda under färd skapar helt nya möjligheter att elektrifiera tunga transporter och linjetrafik. För eldrivna personbilar adderar tekniken stora värden eftersom den ger möjlighet till radikalt mindre batteripaket i elbilarna. Därför tror vi på elvägsmodellen. Vi är glada över den milstolpe som invigningen innebär för hållbara transporter, säger Erik Hedman, chef för Smart Mobility på konsultföretaget Ramboll och medlem i Evolution Roads styrgrupp.
Projektet Evolution Road startade 2019 och pågår fram till och med 2022. Det första fordonet som testas är en elbuss från Solaris och den kommer att testköras på elvägen en vecka per månad. I anslutning till elvägen i Lund öppnar i sommar också ett besökscenter.
– Med Elonroads teknik är installationen exceptionellt enkel och kostnadseffektiv. I laddskenan finns avancerad teknologi som samtidigt gör vägnätet smart och digitalt, sa Karin Ebbinghaus, vd för Elonroad AB.
Den patenterade lösning som testas i Lund är utvecklad av det svenska bolaget Elonroad AB i samarbete med Lunds Tekniska Högskola. Laddningen kan ske både under färd och stillastående och fungerar med de flesta typer av fordon, till exempel personbilar, bussar eller tunga lastbilar – i stadsmiljö eller på motorväg.
Energin överförs från laddskenor i vägen till fordonet via en avtagare som fälls ut under fordonet. Avtagaren får direktkontakt med laddskenorna, ett så kallat konduktivt system, vilket innebär en effektiv överföring av ström på upp till 300 kW från skenorna till fordonet. Laddskenan på vägen strömsätts i unikt korta meterlånga sektioner, vilket gör säkerheten hög eftersom den strömsatta delen alltid är täckt av själva fordonet.
Lämna ett svar