Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Resenärerna strömmar till sega stombussar

Resandet med SL:s stombussar har ökat kraftigt. Foto: Ulo Maasing.

Resandet med de blå stombussarna i Storstockholm har ökat drastiskt de senaste åren. Antalet resenärer per dag var 42 000 fler i fjol än år 2014. Bara mellan 2018 och 2019 har resenärerna med stombussarna i SL-trafiken blivit 27 000 fler per dag. Ändå brottas stombussarna med stora framkomlighetsproblem. I Stockholms innerstad står stombussarna stilla en fjärdedel av tiden.

– Antalet resenärer med stombussarna har ökat med 42.000 fler resenärer motsvarandes ett helt Piteå på bara några år. Det ett kvitto på att resandet med SL är attraktivt. Även om det i år är viktigt att vi följer myndigheternas råd och undviker resande om vi kan det vill vi ta tillvara på chansen att uppmärksamma de framgångar som vi har att luta oss mot från fjolåret, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.

Siffrorna över det ökade resandet ska dock ses i ljuset av att det under de år som redovisas har blivit fler stombusslinjer i regionen.

– Folk vill resa smart och hållbart Därför ställer de bilen och hoppar på bussen. Tyvärr hamnar för många fortfarande på en buss parkerad i bilköer. Det här måste vi ändra på. Kommuner och Trafikverket måste ta fram färgburkarna och måla mer busskörfält. När fler åker buss måste bussarna få ta mer plats på våra vägar, säger Tomas Eriksson (MP) miljö- och kollektivtrafikregionråd.

De blå stombussarna i Stockholms innerstad står stilla under ungefär en fjärdedel av den tid de är ute i trafik, vilket vi tidigare rapporterat om (klicka här).

Under 2019 gjordes varje dag 325.000 resor med stombussarna i Storstockholms Lokaltrafik (SL). Stombussarna utgör ett normalt år 14 procent av det totala resandet med SL-trafiken. Det motsvarar dubbelt så många resor som sker på spårväg och lokalbana tillsammans.

82 procent av alla stombussresenärer säger sig vara nöjda med sitt kollektiva resande. 11 procent säger att de är varken eller och 7 procent anser sig missnöjda. Högst uppmätt nöjdhet återfinns på de regionala och radiella stombussarna, där 88 procent uppger sig nöjda.

Totalt trafikeras stombussnätet av 13 regionala stombusslinjer och 5 stombusslinjer i innerstaden. En ny stombusslinje, linje 6, infördes i innerstaden i slutet på 2017 mellan Ropsten och Karolinska.

Stombusslinjerna ska ha en turtärhet om lägst 10 minuter i högtrafik, med vissa undantag långt ut i länet. Något som 5 av 6 stombusslinjer uppfyller i innerstaden där målstandarden är högst 7 minuter och 30 sekunder.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Folk är inte så dumma som DSB tror (Dom Som Bestämmer).. Att antalet resenärer med stombussarna ökar beror på att TILLGÄNGLIGHETEN ökar, trots att “hastigheten” minskar genom att framkomligheten blir mindre. Om en stombuss tar 54 eller 50 minuter per “varv” är ointressant för dom flesta, för dom åker mest delsträckor. Så FLER BUSSAR och FLER HÅLLPLATSER är lösningen, Tamsons. Inte mer fart. .

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)