”Att som nu köra ett stort antal nästintill tomma bussar och tåg är inte hållbart. I den situation som nu råder måste alla i kollektivtrafikbranschen ta ansvar för både resenärer och ekonomi.” Det skriver Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson och ställföreträdande trafikdirektör Ulf Welin i en debattartikel i Sydsvenskan i helgen. Där tillbakavisar de den skarpa kritik som företrädare för fackförbundet Kommunal har riktat mot Skånetrafiken för planerade stora nerskärningar i trafiken från augusti. Som en följd av nerskärningarna har Nobina tvingats varsla fler än 250 bussförare och Arriva 300 medarbetare i den regionala tågtrafiken.
Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin och Tina Christensen, avdelningsordförande för Kommunal Skåne riktade förra veckan hård kritik mot Skånetrafikens planerade nerskärnigar.
– Rakt emot Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att säkerställa att det inte blir trängsel i kollektivtrafiken väljer Skånetrafiken att skära ner rejält på trafiken från augusti, skrev de båda.
– Bland landets länstrafikbolag är Skånetrafiken ensamt om att ta emot stödpengar från staten och samtidigt dra ner kraftigt på verksamheten. Det är uppenbart att det krävs tydligare krav och direktiv från både ansvariga politiker i Skåne och regeringen, kopplat till de stödpengar som företag får. Skånetrafiken verkar vilja backa in i framtiden.
– Inte alls. Skånetrafiken saktar in och växlar ned när en skarp kurva närmar sig, svarar nu Linus Eriksson och Ulf Wallin från Skånetrafiken i Sydsvenskan där de pekar på att det statliga stöd som Skånetrafiken tar emot under coronakrisen bara motsvarar cirka en tredjedel av de intäkter som går förlorade till följd av pandemin.
– Skånetrafiken står nu inför ett prognostiserat underskott på över 600 miljoner kronor. Det förväntade intäktstappet för hela 2020 uppgår till en miljard kronor, skriver Eriksson och Wallin.
De anklagar de båda företrädarna för Kommunal att inte ha tagit reda på fakta när de påstår att Skånetrafiken inte bryr sig om risken för trängsel.
– Antalet upptagna säten uppgår i rusningstid som mest i genomsnitt till 20-40 procent. Skånetrafiken har också lanserat en tjänst där resenärerna själva och i realtid kan se antalet lediga säten på just deras buss. Men i den rådande situationen måste alla i kollektivtrafikbranschen ta ansvar för både resenärer och ekonomin. Att som nu köra ett stort antal nästintill tomma bussar och tåg är inte hållbart, skriver Eriksson och Wallin.
De skickar också bollen tillbaka till Kommunal och uppmanar Baudin och Christensen ”att ta med sin omtanke om kollektivtrafiken och inleda en dialog de trafikföretag som Skånetrafiken anlitar för att hitta lösningar som skapar en hållbar ekonomi.”
Lämna ett svar