Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stora förändringar i Norrköping och Linköping

I förnyelsen av stadstrafiken i Linköping och Norrköping ingår 17 respektive två elbussar. Foto: Ylva Bergström.

När kollektivtrafiken i landet den 15 juni får ny tidtabell får både Linköping och Norrköping också en ny stadstrafik med stora förändringar jämfört med idag. Nya trafikavtal träder då i kraft, med Nobina i Linköping och med Transdev i Norrköping. Östgötatrafiken beskriver förändringarna som ”en historiskt stor satsning på kollektivtrafiken i Östergötland”.

I Linköping ökar trafikutbvudet med 28 procent och i Norrköping med 18 procent. Nya linjer, tätare avgångar och rakare linjesträckningar införs, samtidigt som linjer med få resande upphör och att hållplatser som ligger nära varandra tas bort eller slås ihop.

I stora drag innebär satsningen i Linköping att linjeutbudet och antalet avgångar ökar på sträckor där många reser, exempelvis i stadsdelarna Tornby, Berga och Skäggetorp. Största ökningen sker i högtrafik, men flera linjer får även senare kvällstrafik alla dagar. Ekängen och Sturefors integreras i stadstrafiken, vilket innebär både bättre trafikutbud och billigare resor.

I Norrköpings stadszon får flera linjer nya nummer och delvis nya sträckningar. Bland annat kommer områdena Åby/Jursla nu att ingå i stadszonen. Turtätheten ökar mest i mellan- och lågtrafik och restiderna kortas genom rakare körvägar. Utbudet ökar även kvällstid, med senarelagda sista avgångar.

De bussar som inte är eldrivna kommer att köras på biogas. Foto: Julia Borggren.

För båda städerna gäller att de största utbudsökningarna sker först i höst.

I samband med att de nya trafikavtalen träder i kraft så byter Nobina och Transdev ut hela fordonsflottan. Linköping får 17 elbussar och Norrköping två. Övriga bussar körs som tidigare på biogas. Även spårvagnsparken i Norrköping moderniseras med sex nya spårvagnar.

I samband med att fordonen byts ut så får de en ny design, samma design som Östgötatrafikens färdtjänstfordon haft sedan sommaren 2019.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)