Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Motstånd från lärare till flexibel skolstart

Alltför många kan komma att stiga ombord, varnar ansvariga för kollektivtrafiken. Men från lärarfacket möts tankarna på justerade skoltider med skepsis. Foto: Ulo Maasing.

Från de ansvariga för kollektivtrafiken runt om i landet kommer starka varningar för trängsel på bussar och tåg när skolorna snart startar igen. Men från lärarkåren möts förslaget att gymnasieskolorna justerar skolans tider så att inte alla elever reser samtidigt i rusningstrafiken med motstånd, rapporterar Ekoredaktionen på Sveriges Radio.

Till Ekot säger Svante Tideman, vide ordförande för Lärarnas Riksförbund, att en flexibel start på skoldagen för att minska trängseln kan äventyra likvärdigheten i undervisningen.

Han hävdar också att gymnasielärarnas arbetsmiljö riskerar att bli sämre.

– Det kan bli väldigt långa dagar, säger han till Ekot.

Svante Tideman säger att skolorna redan nu alltför ofta tvingas anpassa skolschemat efter busstidtabellerna.

I exempelvis Skåne har ett antal rektorer sagt blankt nej till att justera gymnasiets skoltider för att minska trängseln i kollektivtrafiken när skolorna börjar igen, något som Skånetrafiken vill.

Redan i maj lyfte branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik frågan om justerade skoltider för första gången. Att låta en del elever börja senare på morgonen skulle minska trycket på kollektivtrafiken, menar organisationen,

Sara Rhudin, sakkunnig om kollektivfrågor på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), säger till Sveriges Radio att SKR att inställningen från skolorna till justerade skoltider är delad.

– Det ser väldigt olika ut, det vi har hört är att vissa ser inte det som en möjlighet alls medan andra ser det som en stor möjlighet. Jag hoppas att dialogerna kan komma igång att man kan diskutera det. Det är fortfarande ett litet tag kvar tills skolorna börjar men det är kort om tid och svårt att lösa, säger Sara Rhudin till Sveriges Radio.

SL i Storstockholm varnar under tiden för att det finns stor risk för trängsel när många stockholmarn börjar jobba igen efter semestrarna. När skolorna öppnas igen tillkommer 40 000 pendlande gymnasieelever. SL bedömer att av de 80 000 gymnasieeleverna pendlar hälften till och från sina skolor.

– För att klara trängselfrågan är vi är i behov av enskilda individer och andra aktörer i samhället som kommuner och arbetsgivare hjälper till, säger Claes Keisu, pressinformatör på SL till Svenska Dagbladet.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)