Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

LEDARE: Skånskt ansvarstagande inte som andras

Skånetrafiken illustrerar sin nya, nedskurna tidtabell med en buss med stängda dörrar  och massor av resenärer som trängs på andra sidan gatan. Foto: Ulo Maasing.

I dagarna är det tidtabellsskifte i kollektivtrafiken. Överallt i landet ökas turtätheten. I samarbete med buss- och tågföretag anstränger sig de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, RKM, för att maximera sin kapacitet för att undvika trängsel ombord på fordonen. Region Skåne och Skånetrafiken går en annan väg och väljer att skära ner trafiken med hänvisning till att man tar ansvar. Det är ett ansvarstagande som inte är som andras.

Inför skolstarten och tidtabellsskiftet har RKM runt om i landet gått ut med omfattande information om hur man förbereder sig för det ökade tryck som väntar. Vilka åtgärder man vidtar. Hur man vill att resenärerna ska agera.

Åtgärderna i olika regioner skiljer sig åt av naturliga skäl. Förutsättningarna är ju olika. På Gotland, till exempel, har skoltiderna anpassats så att de bussar som används för skolskjutsar till grundskolan kan köra ett andra varv för att gymnasieeleverna ska kunna komma in till Visby utan att behöva belasta den ordinarie kollektivtrafiken. Dessutom sätter man in turistbussar som förstärkning.

I Storstockholm tar man till andra åtgärder. Bland annat har trafikutövarna rekryterat och utbildat bussförare från turistbranschen för att förstärka personalläget. ”Plankarknappen” som förarna använder för att registrera betalningsvägrare har förvandlats till en ”covidknapp” för att signalera till trafikledningen att det är trångt ombord.

Västerbotten försöker sätta in extra resurser. I Gävleborg har X-trafik tillsammans med de bussföretag som kör trafiken lyckats ragga fram 30 extrabussar med förare: flygbussar, turistbussar, bussar från andra håll i landet och som där har kunnat avvaras. Det innebär att de 200 bussar som X-trafik själva förfogar över genom trafikavtalen har utökats med femton procent.

Detta är bara några exempel.

Annan väg
Skånes väg är en annan. Inför tidtabellsskiftet gick Skånetrafiken i likhet med andra RKM ut med ett pressmeddelande där man bekräftar det alla redan känner till sedan tidigare i sommar – att man skär ner trafiken med nio procent. ”Skånetrafiken anpassar busstrafiken efter covid-19” är rubriken.

Pressmeddelandet illustreras av en bild på en av de gröna elbussar som kör åt Skånetrafiken (se överst på denna sida). Tvärs över gatan trängs massor av resenärer i en kö i väntan på en buss där det nog också blir trångt ombord. Bildvalet är talande. Eller också har pressavdelningen hos Skånetrafiken bara haft otur…

Men bortsett från det: Ingen annan agerar som Skånetrafiken.

Skånetrafiken hänvisar till att antalet resande under pandemin har minskat kraftigt. Men det gäller ju kollektivtrafiken i hela landet.

Minskningen, tillsammans med ett ökat fuskåkande, har gjort att Skånetrafikens ekonomi har eroderats kraftigt. Men detsamma gäller kollektivtrafiken i hela landet. Det är inte unikt för Skåne.

Det är inte i högtrafik som Skånetrafiken skär ner utan ”när och där få reser”. Det kan låta förnuftigt. Förnuftigare hade dock varit att omfördela resurserna och köra mer när många reser för att undvika trängsel.

Skånetrafikens linje, däremot, har varit att tvinga entreprenörerna att säga upp förare. Nobina säger således upp 90 förare medan andra får minskad arbetstid. Bergkvarabuss har varslat 90 förare. På tågsidan planerar Arriva kraftiga personalnedskärningar. När kommer bortförklaringarna att man inte klarar att köra mer trafik på grund av förarbrist?

Oansvarigt
Både i sin information inför tidtabellsskiftet och i en debattartikel tidigare i sommar har Skånetrafiken och dess trafikdirektör Linus Eriksson hävdat att det både ekonomiskt och miljömässigt är oansvarigt att köra bussar med alltför få resenärer. Skära ner trafik och sparka bussförare är däremot ansvarsfullt?

Brister alltså ansvaret hos alla de RKM som inte skär ner? Hos alla de som satsar på att köra så mycket de bara kan, på att omfördela sina resurser och om möjligt öka dem? Är de, eftersom Skånetrafikens ledning lite populistiskt viftar med miljöargumentet, miljöbovar?

Skånetrafikens ansvarstagande är verkligen inte som andras.

Till detta kan fogas att staten har lovat ett riktat stöd på tre miljarder till kollektivtrafiken i landet för den skada den lidit av pandemin. Mycket mer måste till. Snabbt. Allt annat vore ett gigantiskt svek av S+MP-regeringen. Men i tilldelningen av pengar bör staten också ta hänsyn till vilket ansvar olika regioner har tagit för att hålla kollektivtrafiken igång under pandemin. För att ta sitt samhällsansvar. I den värderingen bör också Skånetrafikens ansvarstagande ges den tyngd det förtjänar.

U.M.

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Att Skånetrafiken inte skär ner i rusningen är en sanning med modifikation. Visserligen skär man ner som mest i lågtrafik men till exempel drar man även ner på avgångarna på linje 220 och 250 i rusningen på eftermiddagarna. Exempelvis linje 220 är en högt belastad linje som går från 10-minuters trafik till var 15:onde under eftermiddagen.

  2. Jag håller med i sak vad som skrivs i artikeln, men anser att resenärerna inte skall behöva lida för Skånetrafikens skeva hantering när fördelning av statliga medel sker. Tror nog att Skånetrafiken redan står vid skampålen och skäms.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)