Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Finsk busstillverkare gör dieselbuss till elbuss

Den finska elbusstillverkaren Linkker har utvecklat ett ombyggnadspaket för att konvertera dieselbusssar till elbussar, här i en MAN A22. Foto: Linkker.

Den lilla finska elbusstillverkaren Linkker lanserar nu ett ombyggnadspaket för att konvertera dieselbussar till elbussar. LinkDrive kallar företaget sin lösning. En första konverterad buss går till kollektivtrafiken i Singapore. Linkker har tidigare levererat fem elbussar som går i trafik på en linje i stadstrafiken i Luleå.

Enligt tillverkaren gör ombyggnadspaketet det möjligt för städer, kollektivtrafikmyndigheter och bussföretag att påskynda övergången till utsläppsfri kollektivtrafik genom att i stor skala konvertera befintlig vagnpark till utsläppsfri. Linkker uppger att ombyggnadspaketet har konstruerats så att konverteringen kan ske i industriell skala men i lokala verkstäder. Därmed minimeras den tid som bussarna måste tas ur trafik.

Borta är dieselmotorn i bakpartiet. Foto: Linkker.

De viktigaste delarna av LinkDrive ombyggnadspaket är drivlina, batterisystem, elsystem, kontrollsystem, laddsystem samt en uppgradering av förarplatsen. Lämpliga för konvertering uppges bussar vara som är 5 – 7 år gamla och som har tillräckligt utrymme för batteripaket i bakpartiet och på taket.

Linkker har nyligen levererat ett ombyggnadspaket för en MAN A22 stadsbuss med 177 kWh batteri till lokaltrafiken i Singapore. Batterierna är monterade i bakpartiet samt på taket och bussen bedöms klara 130 kilometer mellan laddningarna. En hel dags körning kräver två eller tre snabbladdningar. Linkker uppger att en konverterad buss kan köras dygnet runt, sju dagar i veckan med en körsträcka på upp till 400 kilometer/dag även i krävande trafik och väder. Laddtiden är mellan 2 och 20 minuter, beroende på bland annat laddstationens effekt.

Linkker är inte det enda företaget i Europa som arbetar med att konvertera konventionella dieselbussar till elbussar. Härom året etablerades i Tyskland företaget e-tro Fit med syfte att seriemässigt konvertera dieselbussar till elbussar. Drivlinan i de elektrifierade bussarna kommer från ZF. Enligt ZF kan såväl företagets AxTrax AVE elektriska portalaxel som CeTrax drivlina installeras direkt utan att större ändringar på chassi, axlar eller differential. e-tro Fit presenterades för en bredare publik för första gången i höstas på IAA-mässan i Hannover, vilket du kan läsa mer om genom att klicka här.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)