En utökad klimatpremie för inköp av elbussar, satsningar på BRT och slopad elskatt för elbussar ingår i det program för en återstart av transportsektorn som på torsdagen presenterades av Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår. Programmet föreslår också en storskalig elektrifiering av transportsektorn.
Målet för Transportföretagens program Återstarta Transportsverige är att skapa en svensk transportsektor i världsklass. Programmet listar en hel rad åtgärder, kortsiktiga såväl som långsiktiga.
– Krisen är inte över och för många företag och branscher behövs fortsatta stödåtgärder på kort och på medellång sikt. Omställningsstödet och permitteringsstödet måste förlängas för att verksamheterna ska överleva hösten och vintern. Vi efterlyser även en strategi för samhällets återöppning, som gör det möjligt att resa igen. Företagen måste kunna planera sin verksamhet och veta vad de har att förhålla sig till, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.
– Människors hälsa kommer alltid först och transportsektorn tar ett stort ansvar. Men nu måste regeringen presentera en tydlig plan som innehåller satsningar och stödåtgärder så transportsektorn både överlever krisen och även förmår att utveckla klimatsmarta transporter och grön logistik.
Transportföretagen efterlyser i programmet en storskalig elektrifiering av transportsektorn med utbyggnad av elvägar och laddinfrastruktur samt elnät. En långsiktig underhållsplan för vägar och järnvägar efterlyses.
På lite kortare sikt vill Transportföretagen att kollektivtrafiken ersätts för förlorarde biljettintäkter.
– Under hösten är rekommendationen från myndigheter att vi fortsatt ska avstå från icke nödvän- diga resor med kollektivtrafiken. För att landets bussar ska kunna fortsätta transportera oss, behöver stödet för den regionala kollektivtrafiken ökas och utformas så att det också når fram till trafikföretagen som kör. De fem miljarder som hittills anslagits täcker knappt hälften av de förlorade biljettintäkterna i regiontrafiken, skriver organisationen.
Man varnar för en neråtgående spiral när det gäller kollektivresandet om kollektivtrafiken inte kompenseras. Samtidigt pekar Transportföretagen på stora utmaningar för den helt kommersiellt finansierade, linjelagda kollektivtrafiken. Bussföretagens krav på stöd till avställda turistbussar och förkortad karens vid återbetalning av fordonsskatt tas också upp.
Bussbranschen
En stor del av programmet är långsiktigt och tar upp en rad punkter som berör bussbranschen.
Bland annat vill Transportföretagen att regeringen agerar för att Sverige ska få godkänt av EU för fortsatt skattebefrielse för flytande biodrivmedel. Satsningar på hållbar biodrivmedelsproduktion måste också stödjas, menar Transportföretagen.
I programmet krävs också att klimatpremien för köp av elbussar utökas och att elskatten på bussar avskaffas så att alla fordon i kollektivtrafiken har samma villkor.
Transportföretagen vill även se en utbyggnad av kapacitetsstark kollektivtrafik med BRT-bussar (Bus Rapid Transit), det vill säga bussystem med hög medelhastighet, turtäthet och komfort.
– Nu är tiden inne att på allvar satsa på lösningar för kapacitetsstark och attraktiv busstrafik (BRT). Konceptet är vanligt i många länder runt om i världen, framhålls det i programmet.
– Sverige har två världsledande leverantörer av dessa system, Scania och Volvo Bussar som ännu inte sålt sitt första kompletta system till den svenska marknaden.
Klicka här för att ladda ner programmet.
Lämna ett svar