Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Uppkopplad samåkning i framtidens kollektivtrafik

En del av framtidens kollektivtrafik – i Kista i nordvästra Stockholm testas nu uppkopplade bilar för samåkning. Foto: Kista Science City.

En lösning för framtidens kollektivtrafik testas de närmaste två månaderna i Kista i nordvästra Stockholm. Det är två uppkopplade bilar som ska rulla på gatorna i stadsdelen. Resenärerna kan boka resor med en app och bli upphämtade vid större knutpunkter och körda hela vägen fram till sitt resmål. Målet med testet är att analysera beteendemönster för samåkningstjänster inom kollektivtrafiken, hitta affärsmodeller och anpassa tekniken. Bakom testet står samma aktörer som stod bakom självkörande bussen på Djurgården i Stockholm som invigdes av Prins Daniel (klicka här).

Bakgrunden är att samåkningstjänster på sikt väntas bli en del av den ordinarie kollektivtrafiken.

Då kommer man kunna åka längre sträckor med kapacitetsstark kollektivtrafik, såsom pendeltåg eller tunnelbana, och åka den sista kilometern fram till bostaden eller kontoret med en samåkningstjänst.

Nu inleds ett test i Kista där en fokusgrupp bestående av personer som arbetar, studerar och bor i Kista får möjlighet att boka resor med två elektriska uppkopplade bilar. De kommer rulla på gatorna i Kista fram till årsskiftet. Bilarna kommunicerar via mobilnätet med ett kontrolltorn, där man övervakar deras rörelser och omgivning. Det lägger grunden för att i framtiden kunna köra dessa fordon utan förare med hjälp av kontrolltornet.

Resenärerna får svara på enkätfrågor och deras resmönster kommer analyseras. Detta kommer ligga till grund för nya tester i framtiden, där fler än en resenär kan åka med åt gången.

Jan Kilström, vd Keolis: I framtiden kan kollektivtrafiken konkurrera med biltrafiken på en helt ny nivå genom den här typen av lösningar. Foto: Ulo Maasing.

– Uppkopplade bilar av detta slag gör att resenären på sikt kommer att kunna åka kollektivtrafik hela vägen från hemmet till målet. På så sätt kan kollektivtrafiken konkurrera med biltrafiken på en helt ny nivå, säger Jan Kilström, vd på Keolis.

På grund av coronapandemin kan enbart deltagarna i fokusgrupperna boka resor. Dessutom har bilarna utrustats med skydd mellan förare och passagerare. Det kommer också finnas munskydd ombord.

– Vi ser att tester av detta slag, i den verkliga gatumiljön och med många olika slags användare, är väldigt viktiga för teknikutvecklingen. Vi hoppas att bilarna kommer väcka nyfikenhet och vi hoppas kunna testa liknande tjänster med allmänhetens hjälp i framtiden, säger Johanna Engman, VD på Kista Science City AB.

– Testet i Kista är ett jättebra exempel på hur vi tillsammans utvecklar och demonstrerar effektiva, uppkopplade och automatiserade transportsystem som är hållbara, säkra och tillgängliga för alla, säger Sofie Vennersten, programchef på Strategiska Innovationsprogrammet Drive Sweden.

Bakom testet står samverkansarenan Urban ICT Arena som drivs av Kista Science City AB. Projektdeltagare är trafikoperatören Keolis, Ericsson, Telia och Intel med stöd från Vinnova och Drive Sweden. Det är samma deltagare som ingår i projektet 5G Ride, som nyligen avslutade ett uppmärksammat test med ett 5G-uppkopplat självkörande fordon på Djurgården. T-Engineering levererar fordonen och Freelway tillhandahåller appen som används för att boka resorna.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)