Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med coronastöd till norska expressbussar

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Norge går vidare och tar fram riktade stöd till utsatta näringar. Det är något vi i Sverige länge uppmanat den svenska regeringen att göra. Foto: Ulo Maasing.

Det är nu klart att den norska staten får ge stöd till expressbussar och kommersiell linjetrafik med båt i Norge. Detta sedan sedan det europeiska frihandelsområdet EFTA:s övervakningsmyndighet ESA nu har godkänt stödet för 2020. Dessutom har det norska Samferdseldepartementet beslutat om ett stöd till expressbussar och kommersiella båtlinjer nästa år med 100 miljoner norska kronor – ett stöd som formellt klubbas av Stortinget i december. ”Den svenska regeringen bör följa Norges exempel med riktade stöd till utsatta näringar”, kommenterar Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund.

– Samferdseldepartementet har varit en konstruktiv och aktiv samarbetspart under hela processen med att få fram stödet. Nu hoppas vi att de nya reglerna blir träffsäkra och förutsägbara så att expressbussutbudet kan säkras. En snabb behandling av ansökningarna är också viktig för våra medlemsföretag, säger Jofri Lunde i NHO Transport, den norska bussbranschens organisation.

Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag, anser att den svenska regeringen bör följa det norska exemplet med riktade stöd till näringar som är särskilt hårt drabbade av covid-19-krisen.

– Det är intressant att man i Norge nu väljer att ge företag som är extra hårt ansatta av krisen i coronavirusets spår, såsom expressbussföretagen, möjlighet att välja mellan olika stöd för att överleva krisen. Norge har ju liksom Sverige allmänna, breda stöd av typen omställningsstöd. Men nu går man vidare i Norge och tar parallellt med detta fram riktade stöd till utsatta näringar. Det är något vi i Sverige länge uppmanat den svenska regeringen att göra, säger Anna Grönlund.

– För företag som likt många svenska bussföretag förlorar upp till 98 procent av sin verksamhet till följd av restriktioner och rekommendationer i coronakrisens spår är det inte säkert att de allmänna, breda stöden ger tillräcklig hjälp. Företagen måste kunna få välja för att vi, likt Norge, ska kunna bevara en robust persontransportkapacitet. Sveriges Bussföretag presenterade redan i april ett förslag på ett särskilt riktat stöd för avställda bussar i coronakrisens spår

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)