Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kraftfullt stöd till bussresebranschen i Tyskland

Vägen blir rakare för tyska turistbussföretag som får ett stort statligt stöd även nästa år. Foto: Daimler Buses.

Tysk bussresebransch får även nästa år ett starkt statligt stöd med anledning av den kris branschen drabbats av på grund av covid-19-pandemnin. Det beslutade finansutskottet i den tyska riksdagen, Bundestag, när utskottet i slutet av den gångna veckan beslutade om budgeten för det tyska transportdepartementet som också ansvarar för digital infrastruktur.

Finansutskottet, Haushaltsausschuss des Deutschen Bundestages, sa bland annat ja till att förlänga stödet till bussresebranschen i landet under 2021 med 80 miljoner euro (cirka 815 miljoner SEK). Dessutom sa utskottet ja till att höja det statliga bidraget till köp av bussar med alternativ drivlina (i praktiken främst elbussar) om 230 miljoner euro (cirka 2,34 miljarder SEK).

Den tyske transportmninistern Andreas Scheuer beskriver budgeten som ”modern, innovativ och klimatvänlig”.

– Vi inleder ett förnyelseprogram för lastbilar, stöder bussföretag och flygplatser samt placerar framtidsteknologier i främsta ledet, sa Scheuer på fredagen.

Från den tyska bussresebranschen applåderas regeringens budget.

”Tack för att ni har lyssnat på våra argument”, skriver den tyska bussbranschens organisation BDO på Twitter, och i BDO:s nyhetsbrev skriver organisationens ordförande Karl Hülsmann:

”Jag vill tacka alla de beslutsfattare som har lyssnat till våra argument och stöder oss. Jag är glad att vårt långa och intensiva arbete för ett fortsatt stödprogram nu har krönts med framgång. Bussbranschen står fortfarande inför stora utmaningar. Men dagens beslut innebär ett stort bidrag för att vi ska klara det.”

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)