Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

MAN:s elbuss debuterar i Sverige

MAN:s elbuss Lion´s City E debuterar i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Samtidigt som antalet elbussar i Sverige de närmaste åren kommer att öka dramatiskt skärps också konkurrensen bland bussleverantörerna. Nu gör MAN sin debut med sin elbuss på den svenska marknaden. Företaget har sedan tidigare en stark marknadsposition inom svensk kollektivtrafik, inte minst med sina gasbussar där MAN är marknadsledande i Europa. Inom kort ska den svenska återförsäljaren Svenska Neoplan leverera 145 gasbussar till Transdev för trafik åt Västtrafik i Göteborgsområdet.

MAN:s elbuss Lion´s City E är ingalunda först på marknaden för elbussar i Europa. Men den tyska busstillverkaren som liksom Scania ingår i Volkswagenägda Traton går nu till en massiv offensiv med sina elbussar. Redan har företaget sålt sin Lion´s City E till trafikföretag i ett antal städer i Europa. Till dem som är först ut hör Nobina som har beställt 22 bussar för sin trafik i Malmö med leverans i vår.

Nyligen lanserade MAN också ledbussverionen av Lion´s City E vilket vi rapporterat om (klicka här).

I dagarna har Svenska Neoplan presenterat tolvmetersversionen av Lion´s City E för tänkbara svenska kunder.

– Vi har mött ett stort intresse, inte minst med tanke på att elektrifieringen av busstrafiken nu skjuter fart ordentligt, säger Jonas Helsner på Svenska Neoplan.

Interiören är påfallande öppen och ljus, bland annat beroende på långt nerdragna sidorutor samt frånvaron av ett motorrum i bussen. Foto: Ulo Maasing.

Och tajmingen är inte helt fel. Västtrafik kommer inom något år att upphandla trafik med 200 eldrivna ledbussar och 90 12-metersbussar, Uppsala planerar att upphandla några tiotal bussar, Länstrafiken Kronoberg siktar på 32 elbussar, både ledbussar och tolvmetersbussar, främst till stadstrafiken i Växjö och så vidare.

Lion´s City E har en påfallande ljus och luftig interiör eftersom det inte finns något stort motorrum som stjäl utrymme, ljus och sittplatser. Istället är fönsterytorna stora. Passagerarkapaciteten är som mest 88 personer – i ledbussen 120 personer.

Drivlinan på den tolvmetersbuss som debuterar i Sverige består av en centralmotor på drivaxeln, på ledbussen finns motorer på såväl den andra som den tredje axeln.

Batteripaketet är placerat på taket och har en kapacitet på 480 kWh (i ledbussen 640 kWh).

Batteripaketet på MAN Lion´s City E är på 480 kWh och placerat på bussens tak. Foto: Ulo Maasing.

MAN har valt att på sina elbussar endast satsa på depåladdning och har enligt egen uppgift inte heller några planer på snabbladdning via pantograf.

– Vi bedömer att batteriutvecklingen går så snabbt att depåladdning räcker för att klara bussens trafikuppgifter. Batterierna blir hela tiden mindre och mer energitäta. Men det är viktigt att laddningen sker rätt – 90 procents kapacitet när bussen kommer in i depå och tio procent innan den går ut igen,
säger Jonas Helsner.

Räckvidden under normala trafikförhållanden uppges till cirka 250 kilometer under hela batteriets livstid.

Klicka här för att läsa mer om Lion´s City E.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)