Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Skippa spårvägsutbyggnad, satsa på BRT”

Satsa på BRT istället för em utbyggnad av Spårväg City, föreslår fyra företrädare för svensk bussnäring. Foto: Ulo Maasing.

Slopa utbyggnaden av Spårväg City i Stockholm och satsa istället på högklassig busstrafik, BRT. Det skriver fyra företrädare för bussnäringen i en debattartikel i lokaltidningen Mitti (klicka här). De pekar på att de senaste spårvägsutbyggnaderna i Stockholmsområdet har blivit mycket dyrare än beräknat.

Istället föreslår de fyra, Henrik Eng, Scania, Jurong Li, Volvo Bussar, Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag samt Victoria Elmgren, Bil Sweden, att den tänkta utbyggnaden av Spårväg City till Värtahamnen i Stockholm ersätts av en BRT-linje. BRT står för Bus Rapid Transit.

– En BRT- linje är en hållbar och långsiktig lösning som dessutom kommer till en markant billigare prislapp än om man på motsvarande sträcka skulle anlägga en spårväg i körbanan.

– Det ger klimatsmart kollektivtrafik med hög prestanda som både bidrar till att utveckla området kring Värtahamnen och hushållar med skattemedlen.

– Vi från svensk bussbransch och den svenska fordonsindustrin står redo att dela med oss av kunskap, nationella och internationella exempel och förslag på hur även nybyggda Norra Djurgårdsstaden och Värtahamnen kan få effektiv, kapacitetsstark, modern, tyst, klimatvänlig kollektivtrafik till pris som borde göra varje offentlig förvaltning med uppdraget att hushålla väl med skattemedlen nöjd, skriver de fyra.

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Att spårvägstrafiken blir dyrare beror på att man inte följer kalkyl-regel 1A:
    Ta i så mycket som det bara är möjligt. Lägg sedan på 50 %.
    Då brukar man hamna något så när i närheten av verkligheten.
    Felaktiga kalkyler beror på att man räknar så snålt som möjligt för att få igenom ett projekt, att man inte räknar med förändringar över tid, optimism i stället för skepsis med mera.
    I spårvägsfallet kanske man bortser från spårens livslängd och enkelt underhåll, till exempel.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)