Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Stålbad för persontrafikföretagen”

Björn Westerberg, branschchef, Tågföretagen samt Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag.

”Det blir allt tydligare att vi som arbetar med persontransporter, tillsammans med resebyråer, besöksnäringen, kultursektorn och mötes- och eventindustrin har en fortsatt mycket tuff tid framför oss. Men om inte stödåtgärderna förlängs och förbättras ytterligare så kommer ansträngningarna att ha varit förgäves i de branscher som ännu inte ser någon ljusning.” Det skriver Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund och Tågföretagens branschchef Björn Westerberg i en gemensam debattartikel i tidningen Aktuell Hållbarhet.

– Stora delar av alla de företag som kör persontransporter har gått igenom ett stålbad och många duktiga medarbetare har fått lämna sina jobb, skriver de båda och riktar en uppmaning till regeringen om en rad insatser:

” Förläng omställningsstödet också från årsskiftet, de träffar rätt i hårt drabbade företag och krisen tog inte slut i år.

Inrätta, likt Danmark och Norge, branschspecifika stöd till de hårdast drabbade näringarna i Coronakrisens spår, dvs rese- och besöksnäringen. Ge exempelvis ett direkt stöd för avställda turistbussar så att företagen finns kvar och Sverige, likt våra nordiska grannländer, kan ha en bibehållen persontransportkapacitet.

Ett riktat stödpaket till järnvägsbranschens ekosystem (stora och små operatörer, leverantörer, underhållsföretag, städföretag, m m) för att minska i risken för onödiga kvarhängande kostnader för såväl företag som samhället i stort så att en grön återstart kan genomföras.

Nedsättning av samtliga banavgifter under återstoden av 2020, exempelvis motsvarande vad flera europeiska länder redan infört och kreditering av samtliga banavgifter från årsskiftet 2019/2020.

Finansiellt stöd till operatörernas investering i ombordutrustning för det nya europeiska signalsystemet ERTMS.

Kompensera de regionala kollektivtrafikmyndigheterna fullt ut för förlorade biljettintäkter också kommande år och se till att de stöden också når trafikföretagen som kör så att vi kan bevara och säkra ett robust system för kollektivtrafiken.”

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)