Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Göteborg får ny linje med självkörande bussar

Göteborg får nu en ny testlinje med självkörande minibussar. Foto: Carina Gran.

Från och med idag, måndag, får Göteborg en ny linje med självkörande bussar. Det är ett test med två minibussar. Testet, som pågår till slutet av maj, är det första i sitt slag i Göteborg. Bussarna, som körs av Keolis Sverige, är avgiftsfria att åka med och resorna går att söka i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg.

Projektet kallas S3, Shared Shuttle Services, och är en del av regeringens samverkansprogram Nästa generations resor och transporter. Testet som nu startar är den tredje fasen i projektet. De tidigare faserna genomfördes på Chalmers i Johanneberg och vid Lindholmen Science Park i Göteborg.

Även projektets tredje del kommer att gå ute på Lindholmen. Rutten startar vid parkeringen Hugo Hammars Kaj och går till slutstationen på Regnbågsgatan som är en knutpunkt för kollektivtrafiken.

Nytt i den här fasen av projektet är att det går att se avgångarna i Västtrafiks app To Go och i appen Parkering Göteborg. De eldrivna bussarna kommer att köra under dagtid på vardagar och resorna är avgiftsfria.

– De självkörande bussarna ger oss möjlighet att följa utvecklingen av innovationer och lära oss hur de kan komma till nytta för våra kunder. Den nya linje 56 gör att våra resenärer i området kommer närmare till sina arbetsplatser och bostäder, vilket gör vår trafik ännu mer attraktiv, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

– Utvecklingen av självkörande kollektivtrafik kan vara en viktig nyckel för att skapa både hållbara stadsdelar och en levande landsbygd. Faktiska försök som dessa är bidrar till både till kunskaps- och marknadsutvecklingen, säger Birger Löfgren, fokusområdesledare för tjänstefiering på RISE, vilka leder projektet.

– Självkörande fordon som ett komplement till den ordinarie kollektivtrafiken är ett steg mot framtidens resande. För Keolis är det strategiskt värdefullt att vara en del av denna utveckling, säger Keolis vd Jan Kilström.

Här nedan finns en kort film, producerad av Västtrafik, om de självkörande bussarna i Göteborg:

Fakta om bussarna:

Två minibussar trafikerar Hugo Hammars Kaj, Anders Carlssons gata till Regnbågsgatan tur och retur mellan 07-18 på vardagar.
Bussmodellen heter Arma och byggd av det franska bolaget Navya.
11 sittande passagerare, inklusive säkerhetsförare. På grund av corona är dock antalet resenärer tillfälligt begränsat.
En minibuss väger 2 400 kg, är 4,75 m lång, 2,65 m hög och är 2,11 m bred
Maxhastighet är 20 km/h.
Bussarna är eldrivna och räckvidd är cirka 10 mil eller 8 timmars körning.

Projektet:

Projektet S3, Shared Shuttle Services, har som mål att testa hur nya, delade transportlösningar kan bidra till hållbar stadsutveckling. Det delfinansieras av Vinnova genom Drive Sweden. Samarbetspartners är RISE, Keolis, Chalmers, Göteborgs Stads Parkering AB, Ericsson, Västtrafik, Johanneberg Science Park och Härryda Kommun.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)