
Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund välkomnar att regeringen agerar i EU om biodrivmedel. Foto: Ulo Maasing.
Tillsammans med ministrar från nio andra EU-länder skriver energiminister Anders Ygeman (S) till EU-kommissionen att man inte stöder kommissionens förslag om bioenergi. I brevet framhåller ministrarna att det är avgörande att bioenergi som uppfyller hållbarhetskriterier i EU:s direktiv om förnybar energi också klassas som en hållbar investering. Sveriges Bussföretag välkomnar aktionen från Anders Ygeman och de övriga ministrarna.
Det handlar om det som kallas EU:s taxonomi, en EU-förordning som styr vilka investeringar som ska klassas som hållbara. Syftet är att ge finanssektorn får gemensamma riktlinjer för vilka investeringar som ska få kallas gröna. Det kan till exempel vara ett bussföretag som vill finansiera en investering i bussar – och då styr taxonomin om finansieringen är att betrakta som grön eller inte.
– Kommissionens förslag om bioenergi behöver revideras. Taxonomin måste vara utformad så att den leder till ökade investeringar i bioenergi, vattenkraft och annan förnybar energi, säger Anders Ygeman.
EU-kommissionen publicerade den 20 november ett utkast till taxonomin som fick hård kritik från många håll, bland annat från företrädare för den svenska kollektivtrafiken (klicka här). Bland annat innebär taxonomin att företag klassas som hållbara endast om samtliga fordon byts ut mot eldrivna senast 2025.
Anders Ygeman har tagit initiativet till brevet som, utöver Sverige, har undertecknats av Slovenien, Finland, Litauen, Estland, Slovakien, Ungern, Polen, Lettland och Tjeckien.
Sveriges Bussföretag välkomnar att regeringen agerar om taxonomin.
– Den svenska kollektivtrafiken har till stor del redan fasat ut smutsiga drivmedel till förmån för förnyelsebara. Från Sveriges Bussföretag har vi bland annat tillsammans med Svensk Kollektivtrafik länge argumenterat för att EU:s taxonomi, så som förslaget utformats, är ett direkt hot mot vårt ambitiösa klimatarbete och pågående omställning. Det är väldigt bra att svenska regeringen tillsammans med flera andra av EUs medlemsstater kraftfullt agerar i frågan, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och fortsätter:
– För hela landets offentligt upphandlade busstrafik är andelen bussar som drivs med förnybara drivmedel, det vill säga framför allt biogas och biodiesel, över 90 procent. Dessutom ser vi nu också en elektrifiering av bussflottan i Sverige och Europa. Nyttan för klimatet och samhällsekonomin av att kollektivtrafiken på det här sättet tagit på sig ledartröjan för omställningen till en fossilfri fordonsflotta är
obestridlig. Svensk busstrafik har redan i dag med råge överträffat både svenska och europeiska mål för att ställa om till en hållbar transportnäring.
Lämna ett svar