
Under våren väntas EU fatta flera beslut som avgör om bussbranschen i Sverige kan fortsätta leda utvecklingen mot en fossilfri transportsektor. Foto: Ulo Maasing.
Under våren kommer EU att fatta flera beslut som avgör den fortsatta utvecklingen mot en fossilfri busstrafik i Sverige. Flytande biodrivmedel är bara skattebefriade året ut. Om inte det fortsätter hotar en kostnadsbomb kollektivtrafiken och utvecklingen mot en allt mer fossilfri busstrafik, varnar Sveriges Bussföretag. Nu uppmanar organisationen landets region- och kommunpolitiker att aktivt bearbeta beslutsfattande organ inom EU.
Idag kör över 85% av de svenska bussarna på förnyelsebara drivmedel. Men det är inte alls säkert att utvecklingen mot fossilfri busstrafik kan fortsätta, menar Sveriges Bussföretag.
Flytande biodrivmedel är endast skattebefriade det här året ut (biogas t o m år 2030). Fortsätter inte denna skattebefrielse blir de höjda drivmedelspriserna en kostnadsbomb för kollektivtrafiken, varnar Sveriges Bussföretag. Risken är nämligen att landets kommuner och regioner också genom sina regionala kollektivtrafikmyndigheter kan tvingas välja mellan att köra ett attraktivt utbud eller att köra klimatsmart.
Till det kommer, framhåller bussföretagen, lagen om reduktionsplikt som kräver större volymer av HVO i dieseloljan för alla som tankar. Därmned beräknas efterfrågan och därmed priserna på biodrivmedel som HVO att stiga.
Det kommer att ske, oavsett skattefrihet eller inte på de höginblandade biodrivmedlen. Men effekterna kan alltså olyckligt samverka och skapa en kostnadsbild som får de senaste årens stora positiva framsteg för svenska bussar att backa, varnar bussföretagen.
– Den svenska regeringen driver på för att få fortsatt möjlighet för skattebefrielse på höginblandade biodrivmedel som HVO. Men det är viktigt att EU inte fattar beslut om att ytterligare begränsa av vilka råvaror vi kan producera förnyelsebara drivmedel om vi ska klara omställningen och nå Sveriges och EUs ambitiösa klimatmål för transportsektorn.
– Elektrifieringen är viktig och bussbranschen ser nu hur alltfler elbussar sätts i trafik runt om i landet. Men vi behöver fortsatt biodrivmedel för att klara omställningen. Här behöver nu svenska politiker på alla nivåer stödja oss i branschen och påverka frågan i Bryssel, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Lämna ett svar