Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsatt strid om skyddsglas på bussar

En av stadfsbussarna i Linköping. Foto: Ylva Bergström.

De skyddsglas som har monterats, och fortsätter att monteras vid förarplatsen på bussar i kollektivtrafik fortsätter att vålla konflikter mellan fack och arbetsgivare. Skyddsglasen ska skydda bussförarna mot covid-19-smaitta så att framdörrarna på bussarna kan öppnas. Men från fackligt håll hävdas att glasen ger upphov till trafikfarliga reflexer som stör förarna i deras arbete. I Östergötland avser facket nu att dra frågan inför domstol, rapporterar Sveriges Radio P4 Östergötland.

– Reflexerna i skyddsglasen är störande och trafikfarliga. Man bara väntar på att det ska hända en olycka, säger Mikael Andersson, bussförare och huvudskyddsombud vid Nobina i Linköping till P4 Östergötland.

Facket uppskattar att hälften av förarna upplever problem med skyddsglasen. Men Marie-Louise Arnell, affärschef på Transdev i Östergötland som kör stadsbussarna i Norrköping, tror att det är betydligt färre förare som upplever problemen.

– Vi får ju inte alls den responsen från förarna. Det är bara en förare som har lämnat in en avvikelserapport, säger hon till SR P4 Östergötland.

Stefan von Below, affärschef för Nobina i Östergötland, anser inte heller att skyddsglasen skapar de problem som facket hävdar att de gör.

– Flera olika tester visar att glasen motsvarar alla krav. Vi skulle aldrig sätta in glas som äventyrar säkerheten, säger han.

Såväl i Linköping som Norrköping begärde tidigare i år skyddsombuden skyddsstopp på grund av skyddsglasen, men stoppen hävdes av Arbetsmiljöverket. Facket ska nu, enligt P4 Östergötland, driva frågan till domstol.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)