Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljardinvestering i utveckling av elektromobilitet

SEEL etablerar tre anläggningar. I Boråsanläggningen (överst till vänster) kommer säkerhetstester vara i fokus, bland annat kopplat till laddning, kortslutning, vibrationer, mekanisk chock, extrema temperaturer och brandrisker. I Nykvarn, överst till höger) kommer arbetet att inriktas mot forskning och provning inom batteriteknik, och dynamisk provning av komponenter för tyngre fordon och farkoster. Anläggningen i Säve (nederst) Göteborg kommer att kunna möta behov hos utvecklare av tunga och lätta fordon, lastbilar och bussar, anläggningsmaskiner, flyg och fartyg. Man kommer att kunna utföra tester på alla typer av batterisystem, inklusive komponenter från underleverantörer. På Säve erbjuds alla sorters testning inom elektromobilitet. Bild: SEEL.

Nu sker en storsatsning på utveckling av elektromobilitet i Sverige– bussar, fartyg, flyg, lastbilar… Chalmers och RISE påbörjar nu bygget av Sveriges testbädd för elektromobilitet, Swedish Electric Transport Laboratory, SEEL. Vid tre anläggningar, Göteborg, Nykvarn och Borås, ska elektrifieringen av transportsektorn accelereras. De tre anläggningarna kommer att ha olika inriktning. I Säve, Göteborg, kommer man att arbeta med utveckling av bland annat bussar, flyg, fartyg, lastbilar och anläggningsmaskiner.

Samtliga anläggningar ägs av Chalmers och RISE (Research Institutes of Sweden ) som arbetar tillsammans med Scania, Volvokoncernen, Volvo Cars och Cevt (China Euro Vehicle Technology). RISE och Chalmers investerar 1,3 miljarder i testbädden som har till syfte att göra Sverige världsledande inom elektromobilitet.

Satsningen stöds av bland andra Energimyndigheten med 575 miljoner kronor.

– SEEL kommer stärka svensk fordonsindustris konkurrenskraft och bidra till att Sverige fortsätter att ligga i framkant när det gäller innovation inom transportsektorn. SEEL har mycket goda förutsättningar att bli en världsledande testbädd för elektromobilitet och kommer att ta en viktig roll för fordonsindustrins omställningsarbete, säger Pia Sandvik, vd för RISE.

I testbäddens tre anläggningar kommer industri, institut och akademi att prova de flesta typer av teknik och säkerhetsaspekter som elektrifierade transporter kräver – även nya innovativa koncept i tidiga utvecklingsskeden.

Testobjekten utgörs av en mängd olika slags komponenter för elektriska drivlinor och energilagring avsedd för fordon, fartyg och andra farkoster, samt system för att hantera framdrivning och energistyrning. Fysiskt handlar det om exempelvis växellådor, axelsystem, nav, elmotorer, kraftelektronik, batterier och bränsleceller.

Den största av SEELs tre anläggningar byggs i Säve, Göteborg, med en planerad yta på 13 000 kvadratmeter. Anläggningen kommer att kunna möta behov hos utvecklare av tunga och lätta fordon, lastbilar och bussar, anläggningsmaskiner, flyg och fartyg. Man kommer att kunna utföra tester på alla typer av batterisystem, inklusive komponenter från underleverantörer. På Säve erbjuds ett brett utbud av testning inom elektromobilitet.

Säkerhetstester kommer vara i fokus vid anläggningen i Borås, bland annat kopplat till laddning, kortslutning, vibrationer, mekanisk chock, extrema temperaturer och brandrisker. I Nykvarn kommer arbetet att inriktas mot forskning och provning inom batteriteknik, och dynamisk provning av komponenter för tyngre fordon och farkoster.

Swedish Electric Transport Laboratory kommer att vara i drift andra kvartalet 2023. För närvarande pågår upphandling av entreprenader och utrustning.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)