Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fem slogs om Göteborg – kommunägda GS Buss utlsaget

Keolis fortsätter att köra linje 25 i Göteborg, men trafiken ska ske med elbussar. Foto: Keolis.

Totalt fem företag konkurrerade om Västtrafiks upphandling av busstrafik i Göteborgs centrum och nordöstra Göteborg, och där Västtrafik fattade tilldelningsbeslut på fredagen. Kommunägda GS Buss var klart dyrast i båda de trafikpaket som upphandlingen var uppdelad i. GS Buss var också det enda av de fem företagen som inte klarade att få full poäng när det gäller kvalitet. De båda paketen vanns av Keolis respektive Nobina. Vi presenterar alla priser i upphandlingen.

Upphandlingen innebär att Göteborg från juni nästa år får ytterligare 137 elbussar. I avtalet för stombussarna ingår 52 elbussar och i avtalet för centrum nordost ingår 85 elbussar.

– Nu fortsätter vår resa mot målet att ha en helt elektrifierad stadstrafik år 2030. Vi har gott om erfarenheter av att köra elbussar i stor skala i våra städer och nu blir trafiken i centrala Göteborg ännu tystare och renare. Det här är en viktig del för att vi ska skapa bättre stadsmiljöer för människorna som lever där, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Avtalen löper från juni 2022 till juni 2033. För GS Buss innebär upphandlingen ett fullständigt nederlag, sedan man de senaste tio åren kört trafiken i Göteborg Centrum, område öster. Det är en trafik man helt förlorar. För Keolis Sverige innebär upphandlingen både vinst och förlust. Företaget tappar sin trafik i Göteborg Nordost, område Öster, behåller linje 25 och vinner linje 16x och 17.

Sammanlagt elva bussföretag kom in till Västtrafik med ansökan om att få delta i upphandlingen. Ett av dessa föll bort därför att företaget inte klarade kravet på teknisk och yrkesmässig kapacitet. Av de återstående tio företagen kom fem in med anbud. Det var GS Buss, Keolis, Nobina, Transdev och Vy Buss. Transdev bjöd endast på det ena paketet, stombusstrafiken (linjerna 16x, 17 samt 25).

I utvärderingen av anbuden har Västtrafik vägt in både pris och kvalitet så att det för Västtrafik mest ekonomiskt fördelaktiga budet vann.

I praktiken har det gått till så att Västtrafik har utgått från bussföretagens anbudspris. Sedan har man gjort en ganska komplicerad utvärdering av den kvalitet som företagen erbjuder. Som ett resultat av utvärderingen har varje företag fått ett antal poäng, som mest 400. Om ett företag inte har nått maxpoäng har anbudspriset räknats upp, beroende på hur långt företaget har legat från maximalt kvalitetspoäng.

För båda trafikpaketen är GS Buss det enda företag som inte har nått högsta poäng, utan bara 290 av 400 poäng. Det har gjort att företagets anbudspris har räknats upp med 16,5 miljoner per år. Men även om GS Buss hade klarat full poäng för kvalitet hade man inte vunnit något av paketen.

Resultatet blev istället det här:

Paket Stombuss:
1. Keolis 128 555 317 kronor/år
2. Vy Buss 131 420 639 kronor/år
3. Nobina 132 749 519 kronor/år
4. Transdev 136 872 432 kronor/år
5. GS Buss 181 755 662 kronor/år

Paket Centrum Nordost:
1. Nobina 221 111 048 kronor/år
2. Vy Buss 223 217 223 kronor/år
3. Keolis 234 837 968 kronor/år
4. GS Buss 279 096 758 kronor/år

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)