Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina och Keolis vinner i Göteborg (uppdaterad)

Nobina och Keolis har vunnit trafik i Göteborg i Västtrafiks senaste upphandling.

Bussoperatören Nobina har vunnit ett nytt kontrakt med Västtrafik att driva och utveckla delar av stadstrafiken i centrala Göteborg samt trafik i det närliggande området Angered med omnejd. Kontraktet har ett totalt värde på drygt 2,1 miljarder kronor under avtalstiden på tio år. Även Keolis vann trafik i samma upphandling: två linjer som ska köras med elbussar.

Sedan tidigare har Nobina flera trafikavtal tillsammans med Västtrafik och det nya kontraktet innebär därmed både ett utökat samarbete och en kraftigt utvidgad trafik. Totalt innefattar kontraktet cirka 80 tursatta bussar, varav den absoluta majoriteten är fabriksnya elbussar. Trafikstart för stadstrafiken sker i juni 2022, åtföljt av ytterligare en trafikstart för trafik i närliggande områden i juni 2023.

Samtliga fordon har lågt insteg, wi-fi, USB-uttag och är utrustade med trygghetskameror. Dessutom kommer all stadstrafik genomgående att drivas uteslutande på el.

Även Keolis har vunnit en del av Västtrafiks upphandling av trafiken i bland annat centrala Göteborg. Keolis kontrakt omfattar stombusslinjerna 16x, 17 och 25 med totalt 17 miljoner resenärer om året. Linjerna ska helt köras med elbussar.

– Vi är väldigt stolta över att Västtrafik vill ge oss ett utökat förtroende och tillsammans med oss vill fortsätta att utveckla en attraktiv och hållbar kollektivtrafik, säger Henrik Dagnäs, vd på Nobina Sverige.

– Vi är väldigt stolta och glada över att Västtrafik har gett Keolis förnyat och utvidgat förtroende och jag ser fram mot att Keolis än mer får bidra till en pålitlig och hållbar kollektivtrafik i Göteborg säger Keolis vd Jan Kilström.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas till och med den 26 april 2021.

Bussmagasinet.se återkommer med mer detaljer om upphandlingen i Göteborg.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)