Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvo Bussars nya vd: ”Spännande bransch med snabb teknikutveckling”

Anna Westerberg tog över som vd för Volvo Bussar den 1 februari i år. Foto: Volvo Bussar.

Anna Westerberg kom in i bussbranschen samtidigt som den går igenom sin svåraste kris någonsin. Den första februari tog hon över som vd för Volvo Bussar. Men Anna Westerberg tror på en återhämtning. Samtidigt ser hon framför sig att teknikutvecklingen och ett ökat fokus på hållbarhet ger nya affärsmöjligheter och öppnar för nya affärsmodeller. Den första tiden på Volvo Bussar har hon ägnat sig mycket åt att sätta sig in i bussbranschen och dess förutsättningar och att ha många kundmöten, runt om i världen. Virtuellt, förstås.

– De första, spontana intrycken av branschen är många. Det är en spännande och intressant bransch med en snabb teknikutveckling, säger Anna Westerberg.

Även om hon är ny som vd för Volvo Bussar har Anna Westerberg  arbetat inom Volvokoncernen i elva år. Till en början var det dieselmotorer som gällde på Volvo Penta. Hon har varit vd för Volvokoncernens investmentbolag Volvo Group Venture Capital och kom till Volvo Bussar från en post som ledare för Volvo Group Connected Solutions, det vill säga Volvokoncernens organisation för att utveckla uppkopplade tjänster och lösningar – en verksamhet som har en direkt koppling till Volvo Bussars verksamhet.

– Det händer mycket som är drivet av uppkopplad och autonom teknik och som bidrar till ökad effektivitet, hållbarare trafiklösningar och ökad säkerhet. Tekniken kan till exempel hjälpa våra kunder att optimera sin verksamhet och förebygga oplanerade stopp för bussarna. Det här är ett område där Volvokoncernen ligger i framkant, säger Anna Westerberg.

– Vi har en uppkopplad teknik som är väl beprövad och ett tjänsteerbjudande som redan idag kan ge stora effektivitetsvinster.

Självkörande bussar
Så sent som för några år sedan talades det mycket om att framtidens bussar kommer att vara självkörande, autonoma. Volvo Bussar var tidigt ute med att visa upp självkörande bussar. Bland annat visade man hösten 2019 hur en självkörande buss körde runt på en bussdepå i Göteborg, från uppställningsplats, till service, tvätt och laddning och tillbaka till uppställningsplatsen (klicka här). Och även om Anna Westerberg inte själv använder ordet tillnyktring konstaterar hon att utvecklingen mot självkörande bussar inte går så snabbt som många tidigare väntade sig.

– Inom Volvokoncernen visade vi tidigt autonoma applikationer till exempel för drift i inhängnade områden och vi har skapat ett eget affärsområde för autonoma fordon, Volvo Autonomous Solutions. För oss på Volvo Bussar fortsätter vi med tester främst med inriktning på hur vi kan använda tekniken för att stödja chaufförerna, säger Anna Westerberg.

Volvo var även tidigt ute bland de europeiska busstillverkarna med elbussar. De senaste åren har konkurrensen vässats radikalt på elbussmarknaden, inte minst när det gäller kinesiska busstillverkare som BYD och Yutong, men också från europeiska aktörer.

– Teknikskiftet gör att nya aktörer kommer in på marknaden. Det gäller inte bara elektrifiering, utan också andra områden som utvecklas snabbt. Läget är väldigt dynamiskt.

Anna Westerberg: ”Teknikskiftet gör att nya aktörer kommer in på marknaden. Det gäller inte bara elektrifiering, utan också andra områden som utvecklas snabbt. Läget är väldigt dynamiskt.” Foto: Volvo Bussar.

– Jag är medveten om konkurrensen. Vi följer utvecklingen på marknaden och konkurrenssituationen. Vi har en stark marknadsposition, framför allt i Norden men också i en del andra europeiska länder. Vi har även höga marknadsandelar i Mexiko och i Nordamerika genom våra dotterbolag Prevost och Nova Bus, konstaterar Volvo Bussars nya vd.

Händer mycket
Utan att avslöja några närmare detaljer räknar Anna Westerberg med att det kommer att hända mycket när det gäller både teknikutveckling och nya affärsmodeller under de närmaste åren. Batteriutvecklingen gör att Volvo kommer att erbjuda inte bara eldrivna stadsbussar, utan även regionbussar. Och även inom busstrafiken kommer bränslecellsdriften.

– Vi har tillsammans med Daimler skapat cellcentric (klicka här) som kommer att utveckla och producera bränsleceller för trafik på längre sträckor. Volvo Bussar följer naturligtvis teknik- och infrastrukturutvecklingen inom detta området för att se hur vi kan tillämpa denna och andra nya tekniker på bussar, säger Anna Westerberg.

Däremot ser hon framför sig att busstrafiken och därmed även Volvo Bussar kommer att bli en integrerad del i ett mobilitetssytem där även andra fordon ingår.

– Det öppnar för en utveckling av spännande partnerskap där vi kommer att vara en aktiv aktör.

Tillförsikt
Anna Westerberg tog över vd-posten på Volvo Bussar samtidigt som bussbranschen går igenom sin största kris någonsin. Alla europeiska busstillverkare rapporterar om en kraftig minskning av orderingången. Det gäller i synnerhet turistbussar där marknaden har tvärnitat till följd av covid-19-pandemin och de reserestriktioner som har införts av myndigheterna.

För Volvo Bussar innebär det att orderingången under det första kvartalet i år minskade med 68 procent, jämfört med samma tid förra året. Leveranserna minskade med 26 procent (klicka här).

Anna Westerberg ser dock framåt med tillförsikt och tror att marknaden kommer att återkomma när allt fler människor blir vaccinerade.

– I Israel, som är ett av de länder där vaccineringarna har kommit längst, ser vi definitivt en rejäl återhämtning. Och i både Storbritannien och USA, som har kommit relativt långt med vaccineringarna, börjar det komma igång igen.

Går framåt
Mot bakgrund av att hon är så ny på posten vill inte Anna Westerberg ge sig in i mer detaljerade diskussioner om fordonsmodeller eller om hur Volvo Bussar kommer att se ut om fem eller tio år.

– Det är för tidigt att svara på. Men helt klart kommer vi att ha en stor andel elbussar och en växande tjänsteaffär. Det kommer att hända mycket. Vi på Volvo Bussar välkomnar att övergången till allt mer hållbara lösningar finns så högt upp på agendan globalt.

När Anna Westerberg tillträdde som vd för Volvo Bussar blev det två kurskompisar från Chalmers i Göteborg som leder svensk bussproduktion. Anna Westerberg på Volvo Bussar och Anna Carmo e Silva som chef för Scania Buses & Coaches.

De båda är för övrigt inte de enda Annorna på nyckelpositioner i branschen. Där finns ju också Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag och Anna Höijer, vd för Transdev Sverige.

Det är inte så länge sedan som branschen nästan uteslutande leddes av män. Utvecklingen går framåt.

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)