Som vi tidigare rapporterat (klicka här) vann Nobina Sverige Västtrafiks upphandling av busstrafiken i det så kallade Tvåstadsområdet. Sju trafikföretag konkurrerade om trafiken, men Nobina, som kör trafiken idag vann också det nya avtalet som löper på tio år. Vi ger er detaljerna kring upphandlingen, som var uppdelad i två trafikpaket och där Nobina tog hem båda.
Det ena paketet omfattade stadstrafiken i Trollhättan, landsbygdstrafik mot Nossebro och Grästorp samt landsbygdstrafiken i och från Lilla Edet mot Trollhättan, Kungälv och Ale. Det andra paketet omfattade stadstrafiken i Vänersborg samt trafiken mellan Trollhättan och Vänersborg. Trafikstarten för båda avtalen är i december 2022 och avtalen löper på tio år.
Hela upphandlingen omfattar totalt 67 bussar, varav 39 blir elektriska. Övriga bussar som ingår i upphandlingen och kör utanför stadstrafiken kommer främst att drivas med biogas. Värdet på upphandlingen uppgår till 173 miljoner kronor per år, totalt 1,7 miljarder kronor för hela perioden.
Sammanlagt femton företag lämnade in anbudsansökan, ett av dessa klarade inte kvalifikationskraven och slutligen kom sju företag in med anbud. Det var Bergkvarabuss, Buss i Väst, Connect Bus Sandarna, Ellös Buss, Grimslövsbuss, Keolis och Nobina. Sex av företagen bjöd på båda paketen, Grimslövsbuss endast på trafiken i Trollhättan och Lilla Edet.
Resultatet av utvärderingen av paketet Trollhättan/Lilla Edet blev (utvärderingspris/år):
1. Nobina 110 687 486:-
2. Grimslövsbuss 113 553 427:-
3. Connect Buss Sandarna 115 722 359:-
4. Bergkvarabuss 116 022 103:-
5. Keolis 122 317 679:-
6. Buss i Väst 124 937 322:-
7. Ellös Buss 125 125 366:-
Utvärderingspriset för trafikpaket Vänersborg blev (utvärderingspris/år):
1. Nobina 62 293 877:-
2. Connect Buss Sandarna 63 626 197:-
3. Bergkvarabuss 64 057 736:-
4. Keolis 69 170 697:-
5. Ellös Buss 70 229 312:-
6. Buss i Väst 71 949 053:-
Nobina kommer att sätta in såväl nya som begagnade bussar och Trollhättan får för första gången ledbussar i stadstrafiken.
Västtrafik har sedan ett antal år gjort en medveten satsning på elektrifiering av sin trafik. Nära en tredjedel av alla stadsbussar i Västsverige är redan elbussar och ännu fler är på gång. Satsningen har lett till att Västra Götaland har flest elbussar i Norden.
– Med elbussar Trollhättan och Vänersborg blir stadskärnorna där både tystare, renare och trivsammare att leva i. Vår satsning på att elektrifiera trafiken fortsätter vilket gör det lättare för fler att kunna resa hållbart. Utanför städerna satsar vi på gasbussar, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.
Lämna ett svar