Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Flamländska De Lijn har idag 530 hybridbussar – och fler ska de bli. Många ska dessutom konverteras till elhybrider. Foto: VDL.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Storsatsning på hybridbussar i Belgien; Van Hool väljer tyska batterier till ny eldriven stadsbuss; Siemens laddar MAN:s elbussar.

Hybridbussar: Samtidigt som fullelektriska bussar börjar ta över trafiken allt mer i Europas städer och bränslecellsbussarna knackar på dörren sker också betydande satsningar på hybridbussar på flera håll. Den största bussoperatören i den flamländska delen av Belgien, De Lijn, har nu beslutat att beställa ytterligare 44 nya hybridbussar till sin redan stora hybridbussflotta. Dessutom ska 280 av företagets hybridbussar uppgraderas till elhybrider, vilket gör att bussarna kan köra avsevärt längre sträckor än idag emissionsfritt.

Satsningen finansieras genom att den flamländska regeringen ska använda 93 miljoner euro, cirka 950 miljoner kronor, av de medel man fått ur EU:s återhämtningsstöd efter covid-19 för att göra De Lijns bussflotta grönare.

De Lijn fick sina första hybridbussar 2009 och har idag en hybridbussflotta på 530 fordon.

– Den största fördelen med elbhybrider jämfört med vanliga hybrider är batterikapaciteten. Vanliga hybridbussar kan accelerera emissionsfritt från stillastående, men eftr några hundra meter slår de över till konventionell drift. Elhybridernas batterikapacitet gör att de kan köra sträckor på 15 – 100 kilometer på enbart el, säger den flamländska transportministern Lydia Peeters.

De Lijn kommer nu att ha 150 elhybrider med 15 kilometers räckvidd på el, 90 med 30-kilometers räckvidd på el samt 84 ledbussar med en räckvidd på 100 kilometer på el.

Batteritillverkaren Akasol ska leverera elbussbatterier till Van Hool. Redan nu levererar man till Volvo och Mercedes-Benz elbussar. Foto: Akasol.

Batterikontrakt: Den stora tyska batteritillverkaren Akasol har tecknat ett ramavtal med den belgiska busstillverkaren Van Hool om leverans av batterier till en ny, batteridriven stadsbuss från Van Hool. Enligt Akasol, som dock själva inte namnger kunden, handlar det om ett ordervärde i storleksordningen en halv miljard kronor. Akasol ska till Van Hool leverera högenergibatterier under åren 2021 – 2026 från Akasols fabrik i Langen, Tyskland. Batterierna är av Akasols andra och tredje generation högenergibatterier.

Van Hool planerar att senast nästa år börja utrusta sina eldrivna stadsbussar med batterierna från Akasol, som sedan tidigare levererar batterier till Volvo och Mercedes-Benz elbussar.

Van Hool planerar också att i framtiden utrusta sina bränslecellsbussar med batterier från Akasol.

Lokaltrafiken i Zürich har beställt 45 laddstationer till en av sina bussdepåer där de ska ladda elbussar från MAN. Foto: VBZ.

Schweiz: Lokaltrafiken i Zürich, kommunägda VBZ, har skrivit kontrakt med Siemens som till VBZ ska leverera 45 laddstationer för lika många elbussar. Systemet ska vara driftklart i början av nästa år och består av 30 laddstationer på 100 kW och 15 på 150 kW i en av VBZ:s depåer. Laddning sker via CCS-kabel, huvudsakligen nattetid.

De bussar som VBZ har beställt laddstationer till är uteslutande elbussar från MAN. I våras beställde VBZ fyra elledbussar från den tyska tillverkaren. Tidigare den här månaden godkände stadsfullmäktige finansieringen av ytterligare femton tolvmeters elbussar från MAN. Bussarna ska sättas i trafik nästa år. VBZ:s ramavtal med MAN innehåller dock en option på ytterligare 29 tolvmeters elbussar och 80 elledbussar.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)